LOS ANGELES (PressFire.no): Lara våkner til live som en kokong hengende i taket. Etter at skipet hun befant seg på gikk ned i en storm, befinner hun bokstavlig talt i en tynn tråd i en hule. Ved siden av henne henger det religiøse symboler på en vegg, og stearinlys er tent for anledningen. Spillets regissør forteller at Lara nå må gjøre det utenkelige for å komme løs – sette fyr på seg selv.
Ved å gynge Lara frem og tilbake når kroppen hennes bort til stearinlyset. Plutselig er hun i lys lue, tauet sliter seg av og Lara faller hardt. I bunnen ramler hun over bein og knokler, som borrer seg inn i magen. Nå må du hjelpe Lara med å dra den ut. Hun skriker i intens smerte.
Det er denne typen situasjoner regissøren vil at du skal oppleve – nære følelsemessige situasjoner. I det nye spillet skal vi føle overlevelsesinstinktet til den unge og uskyldige Lara. Derfor brukes kameraet i spillet på en helt annen måte enn de tidligere spillene. Det står nesten aldri stille, og er nært, personlig og intimt. Da hjelper det at den nye grafikkmotoren viser seg å svært godt rustet for nærbilder.
Lara har aldri sett så skitten, blodig og detaljert ut, men samtidig med en seksuell tiltrekningskraft. Det føles friskt, og det er langt fra den karikerte pornoaktige Lara vi har sett i tidligere tidligere spill. Og ja, puppene er «ekte». Med det menes at det ser ut som de tilhører en tilsynelatende sunn og frisk pike i en verden hvor Newtons lover teller.
Nå som Lara har kommet seg løs er det på tide å komme seg ut av hulen – en ikke problemfri affære. Det viser seg fort at noen er etter henne, og hun havner fort i en nærkamp med det som kan sees ut som en urinnvåner. Her vises også den åpenbare forskjellen fra tidligere spill i serien – kampsituasjonen utspiller seg ikke på avstand med to pistoler, men med kameraet nesten oppi ansiktet til Lara og hennes motstander – etter noen knappetrykk er han imidlertid nøytralisert.
Det er selvfølgelig ikke alle kampene i spillet som utspiller seg på denne måten, Lara vil for eksempel være utstyrt med pil og bue. Regissøren påpeker likevel etter en nærkamp med en ulv at Lara ikke kommer til å drepe for moro skyld i spillet, og at grunnen vil vise seg ved en senere anledning.
I hulene treffer Lara også på en fysikkbasert gåte som involverer vann, flammer, tyngdekraft og litt kløkt. Det er godt å vite at dette elementet fremdeles er inntakt, det er tross alt en viktig del av hva som er elsket med serien.
For å gjøre en kort historie lang – Lara kommer seg ut av hulen og får se det som nærmest kan beskrives som en gravplass av både gamle og nye skip. Et hint om hvor den mystiske historien, ifølge regissøren.
En kort variant av denne seksjonen ble også vist under Microsofts pressekonferanse, som innledet årets E3.
Den neste delen ble imidlertid ikke vist.
Vi blir tatt til et senere punkt i spillet, hvor en annen person er blitt involvert i historien – en mann. Han er blitt skadet, og Lara har kommet til unnsetning. Det pøsregner og blåser intenst - omgivelsene ser veldig levende ut. Etter at Lara har lagt mannen i ly, blir hun nødt til å finne et førstehjelpskrin og en slags radio. Radioens funksjon er ukjent.
I skyggene lusker det sultne ulver, som helt sikkert synes Lara og den ukjente mannen er snacks som hører hjemme i magen.
Og her får vi demonstrert hvordan den unge Lara virkelig har blitt en plattformkunstner. Det er en fryd å se hvordan utvikleren har klart å få til akrobatikken. Lara løper og hopper sømløst fra den ene bygningen til den andre, og regissøren påpeker at det er flere veier til mål – det er du som velger. Det er bare å bruke fantasien, så vel som landskapet. Er du flink, vil du nesten ikke trenge å stoppe opp.
I fjellet finner Lara en inngang til en hule, hvor den mystiske rødblinkende radiosenderen og førstehjelpsutstyr befinner seg. Men hun hører ulingen av en ulv, og idet hun beveger seg inn i hulen begynner den å nærme seg. Over veggen flyr en skygga fort forbi, men Lara plukker opp det hun kom for og sikter på utgangen.
Der kommer hun ikke langt – en svær ulv legger henne i bakken og er klar for å gomle den lekre hovedretten ned på høykant. Etter en heseblesende og intens kamp med et dusin knivstikk er den likevel død og Lara kan komme seg tilbake til den sårede mannen. Etter et gledelig gjensyn gir mannen henne et klatreredskap for å komme seg opp fjellvegger, og det er tydelig hvor veien går nå.
Crystal Dynamics har satt seg et mål, og det målet kan nå bli redningen denne serien virkelig trenger. Vi blir mer kjent med frøken Croft, og hvordan den nå ikoniske figuren ble til. Det gjøres med en egen tilnærming, som er forfriskende når det kommer til det fortellertekniske. Det føles rett og slett intimt i måten du må forholde deg til Lara – og dermed vil kanskje både motivasjon og sympati følge etter. Det kan se ut til å bli et nært og personlig møte med den unge Lara. Dette gleder vi oss til.
«Tomb Raider» utvikles til Xbox 360, PC og PlayStation 3 og har utgivelsesdato høsten 2012.