(PressFire.no): Begrepet «Virtual Reality» har svirret i markedsføringskampanjer og sci-fi-blekker i over tredve år.
Den tradisjonelle representasjonen av disse digitale virkelighetene er med en spesiell type briller, som lar deg oppleve fiksjonelle universer som gjennom egne øyne.
Teknologien slo aldri helt gjennom, men kan få en ny relevans i løpet av året.
Amerikanske Palmer Luckey har etter sigende laget en ny type VR-briller som skal være både bedre og billigere enn storselskapenes.
Entusiasten snekrer på et spesielt hodesett kalt «Oculus Rift», som blant annet skal tilby et mye videre synsfelt enn tradisjonelle VR-briller.
Det er et viktig poeng for innlevelse.
Han håper å starte en Kickstarter-kronerulling snart, med håp om å produsere slike briller i større skala.
Målet er å tilby dem til rundt 3000 kroner stykket, ifølge hjemmesiden. Da skal de komme med 90 grader horisontalt, 110 grader vertikalt synsfelt - og en oppløsning på 1200x800 piksler.
Initiativet har allerede sikret oppmerksomhet hos viktige røster i spillbransjen, blant annet grafikkguruen John Carmack.
«Doom»-skaperen har falt hodestups for teknologien, og kommer til å legge inn støtte for hodesettet i den kommende nyutgaven av «Doom III».
- Jeg bygde slike selv, helt til jeg kom over en annen fyr med en diger samling av hodemonterte skjermer. Han sendte et sett, som jeg oppgraderte med egne sensorer og programvare, medgir Carmack overfor Gamesindustry.biz.
Store selskaper som Valve og Sony skal allerede ha vist interesse for slike briller, ifølge Carmack, og han misjonerer aktivt for det han mener er et skifte i tid.
- Sony og Microsoft kjemper om gigaflops og teraflops og GPU-er. Til syvende og sist spiller ikke det så stor rolle. Denne teknologien utgjør en virkelig stor forskjell for spillopplevelsen, lover Carmack i intervjuet.
Han sammenligner teknologien med Nintendo Wii i hvordan den kan forandre måten vi spiller på.
Teknologinettstedet The Verge har vært på besøk hos id Software i Texas for å prøve Carmacks modifiserte Oculus Rift.
I en video, som du ser under, lar de seg begeistre av innlevelsen den byr på. Det hevdes at det er en helt annen verden enn tradisjonell, stereoskopisk 3D som tilbys til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 for øyeblikket.
- En ting spill alltid har forsøkt på, er å sette deg i en annen verden. Dette gjør det på en måte du aldri hadde fått med et tradisjonelt spill, skryter Carmack til Gamesindustry.biz.
Grafikkfantasten virker mye mer spent på dette, enn typiske sprang fremover.
- Jeg er på mange måter ikke så veldig spent på neste konsollgenerasjon. Den vil bare la oss gjøre det samme som nå, med knottene skrudd opp, hevder han.
Så gjenstår det å se om flere giganter omfavner Luckeys teknologi i tiden som kommer.