«Fable»-skaperen forlater Microsoft

Sjokkmelding bare dager etter presentasjon av nytt «Fable»-spill.

7. mars 2012 14:13

(PressFire.no): På mandag skrev vi om Peter Molyneux og Lionhead Studios’ nye spill - «Fable Heroes» til Xbox Live Arcade og «Fable: The Journey» til bevegelsessensoren Kinect.

Sistnevnte presenterte og demonstrerte han selv under Xbox 360-konferansen X12 i forrige uke.

I dag kan nettsiden Kotaku avsløre at den 52 år gamle spillvisjonæren sier opp jobben sin som kreativ sjef i Lionhead Studios, som ble kjøpt av Microsoft i 2006.

- Det er med blandede følelser at jeg har besluttet å forlate Microsoft og Lionhead Studios, selskapet jeg grunnla i 1997, sier han til Kotaku og forteller at det først skjer når han er ferdig med Kinect-spillet «Fable: The Journey».

Slutt i Microsoft

Han forlater nå begge sine stillinger – både som sjef for Lionhead Studios og som kreativ sjef for Microsoft Studios i Europa.

Molyneux var med på å grunnlegge det britiske studioet Lionhead Studios i 1997 og slapp sitt første spill, «Black & White», gjennom Electronic Arts i 2001. 

I 2004 slapp de rollespillet «Fable» til Xbox, og har i ettertid produsert to oppfølgere for Xbox 360.

Han mener tiden nå er riktig for å starte noe nytt og uavhengig:

- Jeg er fremdeles ekstremt lidenskapelig og stolt over folkene, produktene og opplevelsene vi har skapt. Fra «Black & White» og det nyskapende «Milo and Kate» for Kinect-plattformen. Likevel føler jeg tiden er riktig for å forfølge noe nytt og uavhengig, skal han ha sagt.


- Han har satt dype spor i spillbransjen

Hva han nå skal i gang med sier han ingenting om, men Microsoft ønsker ham lykke til videre:

- Peter var den kreative visjonæren bak den bestselgende «Fable»-serien, og en av våre mest lidenskapelige og innflytelsesrike utviklere på Xbox 360. Han har satt dype spor i spillbransjen og vi ønsker ham det beste i fremtiden, skal Microsoft ha uttalt om oppsigelsen.

Peter Molyneux skal visstnok fortsette som en slags konsulent på fremtidige «Fable»-spill.

Gjennom årene har Peter Molyneux blitt kjent for å snakke åpent om de ambisiøse spillidéene sine, noe som flere ganger har skapt hodebry for pr-ansvarlige. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3