(PressFire.no): Facebook er i ferd med å etablere seg i Europa, for å utvide satsningen på Facebook som en spillplattform. Det skriver The Guardian.
I USA har Facebook allerede et team som jobber med utviklere av sosiale spill, og det er noe tilsvarende som nå etableres på denne siden av Atlanterhavet.
- Som en spillplattform har vi bare så vidt kommet i gang, sier Christian Hernandez, leder for forretninger og partnerskap hos Facebook.
Hernandez mener vi nå er på vei inn i tredje generasjons spill på Facebook.
- Første generasjon var noe rot, uten særlig gode spill, for å finne ut hva enn denne plattformen var, sier han, og forteller at andre generasjon bestod av bygge-spill som «FarmVille» og av kompetitive, sosiale spill rundt hjernetrim og lignende.
Mens amerikanske Zynga har stor suksess med spill som «Mafia Wars» og nevnte «FarmVille», er nyetableringen i Europa dels motivert av at selskaper som Wooga, King.com, Supercell og Nordeus har gjort det skarpt ved å satse på andre typer spill.
Den såkalte tredje generasjonen skal nå ut til et større publikum.
- Nye aktører begir seg inn i uutforskede områder og tilfredsstiller nye typer brukere, som ikke vil spille «FarmVille», men for eksempel strategi- eller skytespill, eller gratis spill rundt jackpot, spillmaskiner eller blackjack. Dette er den området som er mest interessant, og som vokser raskest, sier han.
I tillegg nevner han at brettspill som «Monopol» og «Risk» er kommet til plattformen, via EA. For ikke å nevne «Angry Birds» (bildet), som ble lansert på det sosiale nettverket tidligere denne måneden.
Hernandez virker ivrig på å formidle at dette markedet ikke bare er for gigantutviklerne.
En annen stor aktør på markedet for sosiale spill, nemlig tyske Bigpoint, hevder at de tar vel imot nyheten om at Facebook etablerer seg her.
Men de understreker, i en uttalelse som Edge har plukket opp, at Facebook ikke på langt nær er den eneste vei å gå for utviklere som vil ut på dette markedet.
- Vi har alltid holdt fast på at Europa er en av de mest spennende områdene for spillbransjens utvikling nå for tiden, og at Facebook lager et dedikert team i Europa er med på å bekrefte dette. Dette kan bare sees på som positivt for den europeiske spillindustrien, sier Heiko Hubertz, direktør i selskapet.
- Men vi vil råde industrien til å ikke bli blindet av dette, og bestemme seg for at Facebook er den eneste plattformen å utvikle mot. Vi tror dette bør sees på som en av de mulige veiene å gå ut på markedet, fortsetter han.
Bigpoint, må sies, er selv en konkurrent til Facebook. De hevder å ha over 250 millioner brukere, og 25 000 nye hver dag. De har blant annet en norsk side.