Spenningen rundt årets utgave av fotballmanagerserien var stor. Større enn vanlig. For første gang skulle det implementeres en 3D-kampmotor, noe som splittet de trofaste «Football Manager»-spillerne i to leirer.
Ville dette tukle med at det magiske som vi til nå i FM-evolusjonen har måttet akseptere tok spranget fra primitiv tekstskildring av kampene, via en enkel 2D-motor, og nå bli en grafisk tyngre opplevelse som kanskje forringet det elementære og geniale i hele opplevelsen?
STARTVANSKER
Serien som startet under navnet «Championship Manager» i 1992, men som splittet med utgiverne sine i 2004 og døpte seg om til «Football Manager» (FM) gjennom det påfølgende spillet som kom ut året etter, klarer likevel å komme fra de omfattende endringene i stil med «Football Manager 2009».
Ikke bare visningen av kampene i 3D var det kritiske punktet før det ferdige resultatet forelå.
Demoen og betatestene pekte på omfattende feil, mangler, maskiner som kræsjet midt i kampens hete, mange skadde spillere i hver kamp og generell disharmoni – og spillopplevelsen ble da selvsagt forringet. Og det var ikke første gang dette ble påpekt. For det har skjedd før – at et «ferdig» FM-spill foreligger i butikkene uten at det er helt i water.
På lanseringsdagen kom det også i år en patch som fikset en del av de groveste feilene. Selv kluss med verifiseringsnøkkelen på lansering, som skulle hindre piratkopiering, klarte ikke å forsure opplevelsen av dette spillet.
Til tross for problemene i startgropa, føles «Football Manager 2009» langt mer ferdig enn tilfellet var i fjor – eller året før. Da måtte det flere oppdateringer til fra utviklerne før det var en viss balanse og spore.
SETTER KRAV TIL PC’EN
3D-motoren, for å ta den først, ser ikke like bra ut som lillebror i managerspillsammenheng.
EA Sports’ «FIFA Manager 2009» har også et helt annet utgangspunkt: Manageropplevelsen og dybden er ikke i nærheten av «Football Manager»-serien, men 3D-motoren er bedre i det minste.
Og de har sin vante EA-jukebox og tung grafikk som ruller både i for- og bakgrunn. I det spillet kan du invitere direktørene med på golfbanen eller lære deg seiling for å bli populær. Litt SIMS-aktig.
I FM er det ikke noe bullshit å spore, bare herlig nerding over statistikk, realistiske data fra all verdens spillere og lag – og alt serveres på ett brett foran snuten din.
Ingen ting slår følelsen av å bygge opp et lag basert på egne talentfunn, forming av ungdom fra egen stall og et par varp på overgangsmarkedet.
Personlig foretrekker jeg å se kampene uten 3D-visning. Det handler litt om ytelsen på PC’en din og hva du liker, eventuelt hva du tåler av ressursslukende grafikk under kamper, men FM har uansett aldri satt det visuelle i høysetet. Magien skapes når du tar over favorittlaget, eller kanskje går ned i divisjonene på skattejakt før du inntar managerstolen.
En gledelig nyhet i årets spill er at desimaler endelig har funnet veien i selve vurderingen av spillerne dine under kamp, og man har dessuten gjort som de beste spillerbørsene i sportspressen og droppet karakterer på innbytter som skjer 10 minutter før full tid. Du får dermed et mer realistisk sett med verktøy for å vurdere innsatsen til spillerne dine – og muligheten til å la unge talenter få verdifull førstelagserfaring uten at de ender sesongen med en ufortjent dårlig snittkarakter og sure miner.
GJØR DET ENKELT
De første sesongene valgte jeg meg Manchester City for å se hvordan sjeikenes inntog influerer Premier League.
Og det ble en bisarr opplevelse til slutt kronet med gull og Champions League-triumf.
Du får vanvittige summer til rådighet, det pumpes inn millioner av pund månedlig, i tillegg til et meget romslig transferbudsjett når du begynner, og ambisjonene er skyhøye fra styret.
Robinho sutrer litt og har vansker med å tilpasse seg, men blir en spiller som forsvarer prislappen på 32,5 millioner pund til slutt.
Etter dette plukket jeg meg Q.P.R. og fikk de opp til UEFA-cup og bronsje i øverste divisjon.
Fellesnevneren er at spillet føles enklere om du prioriterer å finne din spillestil og holder deg trofast til den, begrenser utskiftninger og heller bygger rundt det spillermaterialet du har. Keep it simple, altså. Kjøper du og selger for mye hvert år, får du aldri stabilitet inn i laget ditt og dette er tydeliggjort mer i år enn tidligere.
Besøk gjerne www.fmnorge.no og oppsøk forumet der om du trenger innspill på velfungerende taktikker eller lurer på andre innstillinger. Der foregår det til en hver tid levende debatter rundt spillet.
SPÅKULESIMULATOR
FM 09 har også videredyrket samspillet med media der du har flere strenger å spille på i år.
Du kan involvere deg i pressekonferanser før og etter kamp, der uttalelsene dine enten kan slå heldig ut eller ødelegge motivasjonen i laget ditt alt etter hva du plumper ut med.
Speiderne dine og assistenttreneren er også viktigere enn før. Du får dynamiske rapporter fra assistenten også under kampene, og kan ta grep der det trengs om taktikken bærer feil av sted etter avspark.
Dybden, de vanvittig mange detaljene basert på virkelige klubber og ekte spillere verden over, og dynamikken som oppstår når du begynner å rote rundt med alt dette, er det som skaper magien.
Mange managere og talentspeidere har innrømmet at de bruker Football Manager for å spore opp morgendagens Torres, Ronaldo eller Fabregas – og det er ikke uten grunn. Grunnen til at FM 09 fortjener toppkarakter, selv om det fortsatt henger igjen noe smårusk som helt sikkert blir rettet opp i neste oppdatering, er at alt man kjenner og har blitt glad i fra serien fortsatt er til stede, har blitt finpusset, raffinert og utgjør ryggmargen i spillet.
Overgangssystemet er dessuten forbedret. Før fantes det et smutthull om du var våken og sikret deg gode Bosman-spillere: Du kunne hente inn et dusin spillere som du solgte videre umiddelbart etter de ruslet inn stadionportene dine, og på den måten dro inn millioner uten at det preget moralen eller ryktet ditt nevneverdig. Nå er det vanskeliggjort.
Du kan få lånt ut en ny spiller med en klausul om kjøp, men det blir fort disharmoni og furore om du prøver deg på noe slikt i utstrakt skala i FM 09.
Prisnivået på spillere i Tippeligaen og andre mindre klubber er dessuten justert opp til et mer realistisk nivå. Det koster deg mer enn 1 million pund å hente Per Ciljan Skjelbred fra RBK, og selv om du kan gjøre varp etter å ha funnet en lovende spiller i en bakgårdsklubb, er prislappen generelt mer i samsvar med virkeligheten. Skjelbred har for øvrig en tendens til å havne i Newcastle, favorittklubben hans, og Ciljan gjør det bra i Premier League.
«Football Manager 2009» fremstår som nær perfekt. Du kan selv skreddersy visningen av kamper til å passe ditt behov og din PCs systemkrav, lista ligger lavere for å komme seg inn i spillet for nye FM’ere gjennom valgfrie hjelpetekstvinduer og et intuitivt menysystem med Windows-paralleller.
Paradoksalt nok er årets variant både dypere, mer omfattende og på samme tid ryddigere og enklere å forholde seg til. Du kan også velge å sette bort noen oppgaver til assistenten din, som kontraktsforhandlinger og trening. Men i bunn ligger alle detaljene og infoen som skaper spillopplevelse med stor S – når du bestemmer deg for å begi deg ut i verdens tøffeste yrke.
Diskuter anmeldelsen i vårt forum.