Den anerkjente fotballmanagerspillserien har nå tatt turen over på iPhone og iPod Touch. Storebror «Football Manager 2010» kom ut på PC i fjor høst, som det har pleid å gjøre siden seriens start i 1992. Først kjent som Championship Manager, inntil man splittet med utgiveren og fant et nytt hjem hos SEGA.
Utviklerne Sports Interactive har også snublet innom konsoll- og håndholdtmarkedet før – med vekslende hell. Kjennetegnet for flere av disse avstikkerne til Xbox 360 og PSP har for meg vært forbundet med et konsept som rett og slett ikke passer med konsoll.
Les også: Vi møtte utvikleren av Football Manager-spillene i fjor.
Les også: Vår anmeldelse av «Football Manager 2010»
(PC).
På App Store ligger nå det meste an til en bedre opplevelse, om du er ute etter et substitutt til PC-versjonen. For den samme dybden, valgfriheten og størrelsen er selvsagt ikke mulig å gjenskape på Apples lille, trykkfølsomme skjerm.
Men noe av sjelen er inntakt. Og det at PC-musa er erstattet med pekefingeren føles appellerende og naturlig i motsetning til det som har vært tilfelle med PSP- og 360-konverteringene.
INGEN TIPPELIGA
«Football Manager Handheld 2010» koster 65 kroner, ingen blodpris men likevel omtrent det dobbelte sammenlignet med de argeste konkurrentene på App Store.
Til gjengjeld får du en oppdatert database i spillet (hint, hint: Joe Cole blir kanskje tilgjengelig på free transfer!) og et løfte fra utviklerne på kjøpet, som hevder at de vil fortsette å finjustere spillet etter lansering.
Du finner fort ut at det er light-versjonen av «FM 2010» vi snakker om. Det beste er kanskje å nullstille seg en smule, for det er ikke gjort i en håndvending å orientere seg i og anvende de nye menyene.
Når det er sagt så er det ikke vanskelig, for SI Games har lagt opp til at dette skal være en spiseslig opplevelse som egner seg godt til kortere spillseanser. Kanskje man også klarer å lokke tilbake noen spillere som de seneste årene har ramlet av FM-toget etter at mulighetene og dybden har økt?
Du slipper her å forholde deg til reserve- eller ungdomslag, treningsmulighetene består av kun få valg, seks for å være helt presis, der de fleste er relatert til hvilken posisjon på banen de aktuelle spillerne trives best i.
Antall ligaer og spillere er redusert ned til et minimum i forhold til det du kanskje er vant med fra PC-utgavene. 20.000 spillere, 11 land og 34 ligaer, som ikke inkluderer Tippeligaen, er representert. Dermed er det opp til deg å avgjøre hvor viktig norsk fotball er for deg før du handler denne App’en.
Jeg siktet imidlertid rett mot Premier League, og selv om det på ingen måte er mitt favorittlag har jeg en hang til å prøve meg ut med Tottenham i FM-sammenheng. Det skjedde også denne gang.
ENKLE MENYER
Menyene er enkle og greie, og du finner alltid en hjem-knapp øverst på skjermen som tar deg tilbake til utgangspunktet der du har seks grunnkommandoer.
Det er sjelden du trenger å bevege deg for langt i menystrukturer for å utføre en handling.
Enten det er snakk om å lete opp en bestemt spiller, finjustere taktikken til laget ditt – i den grad det er mulig ved hjelp av de spartanske mulighetene du har til rådighet – eller sjekke terminlista.
Det er intuitivt og enkelt å spille «FM Handheld 2010», og uten å gå for mye på kompromiss når det gjelder realismen du finner i spillet.
Det er én merkbar endring i håndholdtversjonen av FM som du fort merker deg: Det går ikke så lang tid mellom kampene, du slipper å lese tonnevis av nyheter og du har langt mindre interaksjon med laget ditt. Og pressekonferansene er fjernet helt.
I løpet av én sesong hadde jeg bare tre tilfeller av slik påtvunget interaksjon, som en del misliker fra før i FM-sammenheng: Media stilte spørsmålstegn rundt formkurven til to av mine spillere, hvorpå jeg måtte uttrykke min uforbeholdne tillit til Peter Crouch og Aaron Lennon. I tillegg kan du velge å gå inn på profilen til en spiller for å lire av deg en negativ eller positivt kommentar. Enten privat eller offentlig, og med et veiledende råd fra din assistenttrener på kjøpet om hva som kommer til å gi deg best effekt.
En annen funksjon som føles skreddersydd til iPhone, er måten du blar deg gjennom spillerprofiler og også under kamp finner informasjonen du trenger i forhold til sjansestatistikk, dine spilleres prestasjoner under kampens hete og liveoppdateringer fra de andre kampene i ligaen.
Det å bla i sider med statistikk er et naturlig grep for iPhone-titler, og få spill kler dette bedre.
SCORING PÅ OVERTID
Så var det problemområdene da, for det er noen av den sorten også.
For det første er det fraværet av Tippeligaen, noe som nok for mange norske fotballidioter vil føles som et stort minus. Du får altså ikke sjansen til å redde Brann i «FM Handheld 2010». Eller for den saks skyld, forsøke å ta Haugesund til Champions League-kvalikk.
2D-visningene av høydepunkter under kamp syns jeg per i dag ikke fungerer bra nok. Animasjonene henger for ofte igjen, og setter du spillet på en av de to høyeste hastighetene (som jo mange gjør), med bildeutsnittet satt til detaljert, opplever du titt og ofte at slike situasjoner oppstår:
Teksten nederst på skjermen, som holder deg oppdatert, flyter i realtime, mens animasjonene ikke helt klarer å henge med. Du opplever dermed hyppig at ballen kan sitte i nota mens du ser at Modric bare står klar ved cornerflagget for å slå hjørnesparket som altså resulterte i scoring.
Den nevnte knotingen med å treffe riktig når du skal plukke ut de 11 heldige, føles også uforløst for å si det pent. Kanskje det største problemet, i og med at skader og suspensjoner eller regelrett formsvikt gjør sitt til at du må leke Rafael Benitez av og til – og rullere kraftig på førsteelleveren.
Men, når det er sagt, så blir du faktisk bitt av den velkjente FM-basillen om du er disponert for det. Spillet har også en allmennappell som kan skaffe serien noen nye venner. Det er oppslukende og tidvis fantastisk på veldig mange områder. Først og fremst fordi du slipper å fordype deg i det som mange (ikke undertegnede) mener er unødvendig tull: Finjusteringer av hvordan laget ditt skal reagere på cornere og dødballer, endringer på budsjettet ditt eller jakt på trenere og støtteapparat.
Likevel - du har det grunnleggende inkludert: Du kan sende speidere på jakt etter unge talenter og du kan be styret om mer penger etter å ha blåst hele budsjettet ditt på nye spillere.
Til tross for at dette spillet for mange oppleves som for tynt, spesielt når det gjelder muligheten til å forme taktikker, er det et relativt realistisk fotballspill. 2D-kampvisningene er i underkant av det man kunne forvente, og du trenger litt tid på å krangle med skjermen for å få gjort laguttak.
Det at Sports Interactive har lansert «Football Manager 2010» i ny drakt nå som sola endelig har tittet frem, oppleves kanskje av mange FM-fans som ren provokasjon. Men sett på en litt annen måte: Dette gir alle oss en fin unnskyldning til å flytte FM-opplevelsen utendørs…
PS: «Football Manager 2010 Handheld» er nå tilgjengelig på App Store for 65 kroner. Vi har testet spillet på en iPhone 3GS.