I forbindelse med Comic-Con i San Diego har spillnettsiden IGN fått prøve en tidlig versjon av Xbox 360-versjonen av «Dragon Age 2». I tillegg til blant annet å ha forandret den grafiske stilen litt, rapporterer IGN at Bioware har forenklet dialogsystemet fra det første spillet til å ha symboler som viser hvilke moralske valg som følger dialogvalget.
Ifølge IGN får dialoger som er basert på gode, moralske valg en olivengrønn kvist, mens den første graden av umoralsk valg vil få en gresk komediemaske ved siden av seg. Det siste og verste valget vil symboliseres med en rød knyttneve.
Friheten i dialogsystemet er noe av det rollespillfansen påpekte som en av kvalitetene i det første spillet, og derfor er det kanskje ikke overraskende at kommentarfeltet hos IGN nå er fullt av negative tilbakemeldinger.
- Å forenkle dialogsystemet så ekstremt mye er så å si nok til at jeg kansellerer forhåndsbestillingen min, skriver brukeren Eggyman101 i kommentarfeltet.
Flere fans påpeker også at en av de tingene som gjorde dialogen spesiell i det første spillet, er at det finnes så mange valg som er i gråsonen, noe som nå ser ut til å forsvinne.
IGN avslører ikke om det nye dialogssystemet også vil implementeres i PC-versjonen av spillet. Vi vet fra før at konsollversjonen av det første spillet var noe forenklet sammenlignet med PC-versjonen, men ifølge Comic-con-rapporten til 1up.com skal de ha fått beskjed om at spillet skal være likt på alle plattformene.
Det kommer også frem i artikkelen til både IGN og 1up.com at kampsystemet blir mer actionorientert. 1up.com velger å kalle det mer hack n’ slash og trekker paralleller til «Ninja Gaiden», men hvor det fremdeles er mulig å pause spillet for å utføre strategiske valg. Ifølge IGN er det også ganske voldelig og de skriver at det flyr kroppsdeler i hytt og pine i kampsituasjonene.
Spillet vil bare ha én spillbar figur som har fått navnet Hawke, noe BioWare også nevnte i forbindelse med annonseringen av oppfølgeren tidligere denne sommeren.
«Dragon Age 2» slippes til PC, XBox 360 og PS3 i mars 2011.