(PressFire): Med støtte fra blant annet Norsk Filminstitutt og en gjeng spanske animatører har fem Oslo-baserte kiser og kiserinner laget et plattformspill litt utenom det vanlige.
Basert på filmen «Gilberts Grusomme Hevn» har Hyper Games satt seg fore å lage et spill som fundamentalt sett handler om å spy.
Etter å ha fått i seg et egg som åpenbart ikke kan ha smakt noe særlig, utvikler Gilbert evnen til å spy ustanselig og på svært konstruktive måter.
Det høres flåsete og ekkelt ut, og det er det kanskje. Men i rammene av et lekkert designet, tegnet og animert univers legger det opp til en mobilspillopplevelse som plasserer seg helt i toppsjiktet.
Mobilspill 101
Selv om mobilspill ikke akkurat kan kalles mitt spesialfelt, har jeg likevel fått prøvd meg på en god del av dem siden første iPhone havnet meg i hende. Men med unntak av «Wordfeud» er det lite som har fenget - mye på grunn av skjermstørrelse, men mest på grunn av kontrollsystemet.
Også her treffer Hyper Games blink.
Selv med svette kollektivtrafikk-fingre er kontrollen over Gilbert overraskende smidig. Et trykk på høyre side av skjermen for å bevege seg til høyre, og vice versa. Ett trykk til for å hoppe.
Siden Gilbert beveger seg på egenhånd - her ligger nok det smarteste grepet - og berøringskontrollen ikke er avgrenset til hjørner, men baserer seg på at hele skjermen er delt i to - trenger man aldri å frustrere seg over feilsveip- og trykk.
Hyper Games har tydelig latt seg inspirere av Ubisofts eminente «Rayman»-serie på mobiltelefoner - og her har andre mobilspillutviklere åpenbart noe å lære.
Lekkert mageinnhold
«Gilberts Eggggg» tar sted i et sukkersøtt, surrealistisk univers med til dels robotiserte, til dels muterte høner som er ute etter å ta deg. Alt fra omgivelser til karakterdesign balanserer på en snodig knivsegg mellom det burleske og barnslige - det er en svært tiltalende «Adventure Time»-estetikk som pakker inn denne lille perlen.
Allerede her har «Gilberts Eggggg» en seier i seg selv.
Likevel, et plattformspill er nødt til å utprege seg også utover det rent estetiske. De mange finurlige brettene er proppet med morsomme idéer og originale utfordringer, uten at de forsøker å skjule sine inspirasjonskilder av den grunn.
Enten du benytter gult prosjektilspy for å suse gjennom luften i labyrintiske passasjer eller fyller opp en kløft med grønt spy for å nå opp til kanten - «Gilberts Eggggg» har skjønt at konstant variasjon er nøkkelen til å holde på spillerens interesse.
Og det attpåtil uten å henfalle til seige plattformspillkonvensjoner.
Bravo.