Denne helgen er det ti år siden «Grand Theft Auto III» kom ut på PlayStation 2, og markerte en ny epoke for spill med sin åpne verden og 3D-grafikk.
Og, som Kotaku påpeker, har det siden den gang vært trukket fram som syndebukk i hytt og pine, når en ungdom har gått bananas med våpen i den virkelige verden, siden spillet tydeligvis gjør drapsmenn ut av unger.
I et intervju med GameSpot forteller utvikleren Rockstars kreative president Dan Houser at GTA-spillene aldri har handlet om vold, men at i den åpne verdenen der spillene foregår, er friheten til å velge sine handlinger alltid tilstede.
Men så var det noe spesielt med timingen, da. For da spillet kom ut den 22. oktober 2001, var det knapt gått en måned siden terrorangrepene mot World Trade Center og Pentagon. Det gjorde blant annet at spillets cover ble totalt redesignet, og slik fikk den ikoniske stilen vi kjenner i dag.
- Når spillet dukket opp på PS2, føltes det som noe radikalt nytt, sier Houser til GameSpot.
- Det var kombinasjonen av et miljø fullt av innhold som du får tilgang til like mye gjennom geografien som i en tidslinje. Og noe som føles som en selvsagt den av spill nå, men som var veldig progressivt den gangen, er hvor sømløst forholdet mellom mekanikk og moduser er, sier han, og fortsetter:
- Du kjører fordi du setter deg i en bil, ikke fordi du går i kjøremodusen. Du skyter fordi du dro ut en pistol, ikke fordi du kom til skyte-delen av spillet. Du kan gjøre hva som helst, hvor som helst, innenfor logikkens grenser. Det er spillets største arv.
At friheten som ble gitt spilleren inkluderte muligheten til å for eksempel skyte sivile, er kilden til mye av kritikken som har blitt kastet i deres retning, påpeker VG247.
- Nøkkelen her er at spillet ikke handler om vold, men om frihet, sier Houser, som mener spillerne må ta valg utifra deres egen moral.
- Vi tenkte at det ligger i spillets potensiale å gjøre en tilskuer til en deltaker. Gi dem muligheten til å velge hva de vil gjøre, la dem velge hva som skjer videre, sier han.
Du kan like så godt gjøre gode eller likegyldige ting som å plaffe ned sivile på gata.
- Du kan være akkurat så sosiopatisk som du vil, og spillet vil straffe deg i tråd med hva du gjør. Du kommer ikke unna med hva som helst. Etter hvert som vi har videreutviklet og utvidet spillene har vi også lagt til mye ekstra innhold som ikke fører deg rett i fengsel, sier han.
Når det gjelder kritikken, så sier Houser at GTA aldri har handlet om virkeligheten, i så fall bare en film-virkelighet. Om noen vil kritisere det, forklarer Houser, så bare godtar de at folk er uenige, og beveger seg videre.
Som et eksempel på kritikken spillet har fått i media, trekker Kotaku frem en kommentar fra Fox News, der en Dr. David Walsh fra National Institute on the Media and the Family uttalte dette:
- Jeg har et problem med spill der vi vet at hele formålet er å gjøre onde ting. For eksempel, et veldig populært spill nå er «Grand Theft Auto III». Formålet med spillet er å utføre kriminelle handlinger. Du kommer videre i spillet ved å være en god kriminell. Det er et spill jeg virkelig har et problem med, og som så absolutt ikke passer for barn.
Vel, det er også en misforståelse. Owen Good i Kotaku mener at det rett og slett er fornærmende.
- Det fornærmer meg at noen ville påstå at mitt formål med å spille GTA er å gjøre ting som å drepe forbipasserende eller prostituerte. Målet med spillet var, og er fortsatt, å fullføre en historie. En moden, til og med mørk historie, men en som er aldersmerket for voksne, og ikke er verre en «Taxi Driver».