Polyphony Digital, spillstudioet bak «Gran Turismo»-serien, har bestemt seg for å flytte hovedkontoret fra Tokyo til Fukuoka. Med på flyttelasset følger minst 50 av utviklerne som i fjor høst ga ut «Gran Turismo 5» til PlayStation 3.
Årsaken? Jordskjelvet som rammet Japan i mars.
Kotaku skriver at sjefen sjøl, Kazunori Yamauchi, vurderte flere byer - men han endte til slutt opp på Fukuoka, som ligger vest i Japan.
Det kraftige jordskjelvet i mars - og tsunamien i etterkant - påvirket spillindustrien i Japan på flere måter.
Sony, som har en del av sin virksomhet i Tohoku-regionen, donerte 300 millioner yen for å hjelpe ofrene etter jordskjelvet, og startet et program der ansatte i Sony kunne hjelpe sine kolleger basert i Japan. I tillegg ble det organisert kronerulling via PlayStation Store. Vi så også lignende tiltak fra andre i spillindustrien - for å vise sympati med de berørte.
Som direkte resultat av naturkatastrofen ble bilspillet «MotorStorm: Apocalypse» utsatt i store deler av verden, på grunn av spillets jordskjelvtema. Det ble i tillegg spekulert i at produksjonen av PlayStation Vita (den nye PSPen) blir forsinket på grunn av naturkatastrofene.
Level-5, som lager «Professor Layton»-serien, har gjort det samme som Polyphony Digital – og valgte å etablere seg i landlige omgivelser i Fukuoka fremfor Tokyo.
Hvorfor Kazunori Yamauchi har fått jordskjelvangst (skjelvet skjedde tross alt i Tohoku-området, ikke Tokyo), kommer ikke fram av denne saken.
Men i kommentarfeltet til Kotaku svarer flere lesere basert i Japan at strenge begrensninger knyttet til strømbruk kan ha noe med denne beslutningen å gjøre. Brukeren som kaller seg «beaker» skriver at det er innført forbud mot å jobbe overtid flere steder, for å begrense strømbruken og møte energikrisen Japan befinner seg i.
Helt klart er nettopp det en ulempe i en bransje der det å jobbe overtid oftere er regelen enn unntaket, noe Team Bondi («L.A. Noire») er et tydelig eksempel på.