(PressFire.no): Når Microsoft snart lanserer sine nye Xbox-konsoller er det snakk om to modeller – den kraftige Xbox Series X, men også den vesentlig svakere budsjettversjonen Xbox Series S som også kommer uten platedrev.
Xbox Series S skal være skreddersydd for de som har tv med 1080p-oppløsning og ikke har behov for all kraften som 4K krever.
En av dem som ikke har tilhenger av denne filosofien er den franske spillskaperen bak «Heavy Rain», «Beyond: Two Souls» og «Detroit: Become Human».
Til Wcctech.com forteller han at mange utviklere foretrekker å utvikle for konsoll nettopp fordi de kun må forholde seg til én maskin.
- På pc finnes det mange konfigurasjon, grafikkort, drivere, kontrollere etc. som gjør utviklingen mye mer kompleks.
- Når en produsent tilbyr to konsoller med forskjellige spesifikasjoner er det stor sjanse for at de fleste utviklerne fokuserer på den svakeste versjonen for å unngå å lage to versjoner.
- Jeg må innrømme at jeg ikke er fan av denne situasjonen. Jeg tror det forvirrer utviklerne, men også spillerne, sier han.
Han sier videre at han forstår den kommersielle tanken bak, men stiller likevel spørsmål om valget.
Studioet til David Cage, Quantic Dream, har lenge vært eksklusive til PlayStation-plattformer, men har nå byttet til pc.