Senere i år lanseres det neste eventyret til Lara Croft i spillformat. Det Crystal Dynamics-utviklede «Tomb Raider» blir utvilsomt en helt ny start for den barmfagre Croft, etter at spillserien de senere årene har sakket akterut.
I 2007 dukket Nathan Drake ut, en arkeolog og eventyrer som på mange måter satte Lara i skyggen gjennom «Uncharted: Drake’s Fortune» (PS3). To år senere kom oppfølgeren, «Uncharted 2: Among Thieves», og i høst dukker det opp et tredje, «Uncharted: Drake’s Deception».
Drake er utvilsomt kjærlighetsbarnet til Dr. Indiana Jones og Lara Croft – det er heseblesende, larger than life og teknisk briljant det Naughty Dog har servert oss til nå. Bare ett eksempel på at «Tomb Raider» holdt på å bli utdatert.
Denne typen konkurranse erkjenner også Crystal Dynamics har gjort det nødvendig å endre litt på oppskriften. Spilluttviklerne sier i et intervju med Edge at det var på tide å tenke nytt.
- En ny start var helt nødvendig. Lara hadde nådd sitt ytterpunkt, vi følte virkelig ikke vi kunne ta det særlig lenger.
- Dette ble en mulighet til å se på ting med nytt perspektiv, få inn nye folk som har vært interessert i denne spillserien men som kanskje ikke følte Lara var moderne nok, sier sjefen for Crystal Dynamics, Darrell Gallagher til Edge.
- Vi snudde alle steiner mens vi gikk gjennom konseptet, og lot det som fortsatt gir mening være. Det avgjørende er at det fortsatt skal føles som henne, selv om vi gjør noe helt annerledes, fortsetter Gallagher.
På tampen av fjoråret ble det kommende «Tomb Raider» annonsert etter lengre tids spekulasjoner rundt hvilken retning et nytt spill i serien ville ta.
«En historie om opprinnelsen som skapte Lara Croft og tar henne med på en karakterbyggende historie uten sidestykke», var noe av budskapet fra utviklerne.
Vi møter en ung Lara (21 år) som strander på en øde øy etter et skipsforlis. Hun må kjempe for å overleve. Det ble også bekreftet fra Crystal Dynamics at våpnene hun får hendene i er av det primitive slaget. Tenk pil og bue i stedet for skytevåpen.
Dessuten blir denne øya en tumleplass der du får mer frihet enn vi er vant til fra «Tomb Raider»-spillene.
Crystal Dynamics tok over ansvaret for dette spillmerkenavnet etter «Tomb Raider: The Angel of Darkness» (2003) som ble en fadese – som verken fansen eller kritikerne likte. I fjor startet arbeidet med å gjenreise gammel storhet gjennom det nedlastbare «Lara Croft and the Guardian of Light», et spill vi i PressFire satte stor pris på. Også nyoppussete versjoner av et knippe gamle klassikere er på vei til PlayStation 3.
VG247 er blant spillmediene som allerede har fått fingrene i «Tomb Raider». De melder at den nye Lara er mer sårbar, at hun kan bli skadet og ende opp med å få blødende sår - og at du kan lese frykten fra øynene hennes når du står overfor farer. Puzzle-elementene skal også ha blitt kraftig oppgradert til dette nye spillet. VG247 skriver at du både kan forvente fysiske oppgaver, som innebærer ild og vann, og mer sofistikert hjernetrim.
«Tomb Raider» lanseres i løpet av høsten, til PlayStation 3, PC og Xbox 360. Utgiver Square Enix har foreløpig ikke annonsert en dato.