(PressFire.no): Vi vet allerede at «Battlefield»-studioet DICE med spillmotoren Frostbite har blitt verdensledende innen grafikk og fysikk.
Derfor har også eieren Electronic Arts begynt å ta i bruk motoren i andre spill enn «Battlefield»-serien, nå sist «Need For Speed Rivals». Det er også kjent at BioWare tar i bruk motoren i det nye rollespillet i «Dragon Age»-serien.
Men det er ikke bare DICE som vet å lage spillmotorer med flott grafikk, fysikk og ødeleggelse – årets E3-snakkis, «The Division», imponerer nå med ny teknologidemonstrasjon av sin motor kalt Snowdrop.
Spillet utvikles av «World in Conflict»-studioet Massive Entertainment i Malmø og er en del av Tom Clancy-serien til Ubisoft.
I teknologidemostrasjonen du kan se i denne saken vises flere imponerende effekter, inkludert volumbasert lys, døgnsyklus og frost. Legg også merke til ødeleggelsessystemet, som ifølge utvikleren ikke er basert på predefinert ødeleggelse, men bestemmes av fysikk og omgivelsene.
Det vil si at du i utgangspunktet aldri vil se de samme ødeleggelsene to ganger.
Dette har en spillmekanisk funksjon, siden det strategiske elementet får sitt eget liv når det kommer til dekning i spillet.
Også det svenske «Just Cause»-studioet bruker sin egenutviklet spillmotor, og har blitt kjent for å være spesialister på åpne verdener med stor frihet og fysikkbaserte spillmekanikker.
De jobber nå med et spill satt i «Mad Max»-universet og har begynt å hinte om et nytt spill i «Just Cause»-serien, som kanskje vil ha jungel lik den i Costa Rica?
«The Division» slippes til pc, Xbox One og PS4 høsten 2014.