(PressFire.no): Det var bare noen få uker etter terrorangrepene den 11. september 2001 at «Grand Theft Auto III» kom ut til PlayStation 2.
Da spillet hadde 10-årsjubileum for noen uker siden, skrev vi at GTA III ikke handler om vold, men om frihet. Men i kjølvannet av terroren, kunne det som har blitt en moderne klassiker og en milepæl i spillhistorien, blitt… vel, ingenting.
Ikke bare måtte utviklerne ta en vurdering på om de kunne gi ut spillet. Det var også et spørsmål om et slikt voldelig spill kunne overleve på markedet.
Som spillbransjesiden MCV skriver, ble det reddet av at kvaliteten i spillet var så høy at det klarte seg til tross for kontroversen. Men det er heller ikke et identisk spill med hva som var planlagt før terroren.
- Vi gjorde noen endringer etter 9/11, men de er veldig kosmetiske, sier medskaper av GTA-serien Dan Houser til magasinet Edge.
- Den største grunnen til at spillet ble forsinket et par uker, var at kontorene våre i New York lå ganske nære Ground Zero. Det ble umulig å arbeide der en stund, forteller Houser.
En av de mest iøyenfallende forandringene som ble gjort, var at omslagene fikk en komplett redesign, og fikk den ikoniske stilen vi forbinder med serien i dag.
Men også i selve spillet ble det gjort forandringer.
- Etter hva jeg husker, forandret vi fargen på politibilene, så de ikke var identiske med NYPD, og vi endret ruten på et fly så det ikke så ut som det skulle fly inn i en skyskraper. Noen linjer med dialog ble også tatt vekk, sier Houser.
Ikke minst fjernet de et helt oppdrag.
Uten at han helt innrømmer det selv, mener MCV at Houser hinter til at teamet vurderte å ikke gi ut spillet overhodet.
- Stemningen på kontoret… Vel, vi var nær Ground Zero og bodde i New York. Men siden vi ikke jobbet i økonomibransjen kjente vi ikke så mange som var direkte involverte, sier han, og fortsetter:
- Det var veldig urovekkende og overveldende. Kanskje spesielt siden vi jobber i media, og da være vitne til et øyeblikk som ser ut til å ha vært planlagt som en mediehendelse. Det var det samme for oss som for alle andre.
Likevel ville de ikke gi terroristene den seieren å ødelegge for dem.
- Vi følte at vi var så nære å fullføre et fantastisk spill, og at det var vår plikt å fullføre det.