(PressFire.no): Jeg har alltid drømt om å banke Superman ned i støvlene som erkefienden Lex Luthor. Eller å være Bane som knekker ryggen på både Batman og Catwoman.
I denne åndelige oppfølgeren til «Mortal Kombat» fra 2011, legges det til rette for at fantasien kan gå i oppfyllelse.
Slåssespill med superhelter i hovedrollen har tidligere blitt forsøkt med varierende hell. Kan det nye frieriet fra NetherRealm Studios ta tronen?
Dødelige leketøy
Det første du legger merke til er at stallen ikke kan måle seg med slåssespill som «Tekken Tag 2» eller «Street Fighter x Tekken». Her velger du mellom 24 superhelter og fiender fra DCs tegneserieunivers.
I tillegg til de mest kjente, som Batman, Joker og Superman, stifter du bekjentskap med mer ukjente figurene i for eksempel Raven, Cyborg og Killer Frost.
Kampsystemet er en tolkning av det i «Mortal Kombat», hvor du holder styrestikka bakover i stedet for å ha en egen blokkeringsknapp.
I tillegg har du tre knapper med forskjellige angrepstyrker, noe som føles mer komfortabelt enn å ha en dedikert blokkeringsknapp.
Slåsskjempene er enten styrke- eller leketøysbasert. Der Joker gjerne bruker blomster som spruter syre eller rakettkastere, foretrekker Bane ren muskelkraft.
Den mest interessante forskjellen mellom disse to er gjenstandene du kan leke med underveis. Mens Joker kan sette seg på en motorsykkel og kjøre på motstanderen, får Bane anledning til å hive den i motstanderens ansikt.
Det utgjør en interessant dynamikk, når du i tillegg til å lempe statuer og gasstanker også kan bevege deg på ulike nivåer ved å slå motstanderen ut av banen, inn i en heis eller opp på et hustak.
Utviklerne har lykkes i å overføre DC-figurene fra blad til tvspill, men noen av slåsskjempene skuffer rent visuelt. Enkelte teksturer er triste saker, og det er vanskelig å si om det er på grunn av konsollens alder eller slett arbeid av skaperne.
Ny historiestandard
NetherRealm Studios satte en ny standard for engasjerende historiemodi i slåssespill med nytolkningen av «Mortal Kombat».
Suksessformelen gjentas ved å hyre inn konsulenter fra DC for å holde figurene og handlingen så troverdig som mulig - innenfor universets rammer.
Jokeren er i ferd med å sprenge Metropolis til himmels med en atombombe, men blir stoppet av Batman og hans kompanjonger.
I en annen tidslinje lykkes Jokeren i bombeplottet, og lurer i tillegg Superman til å tro at kona hans, Lois Lane, er en fiende.
Jernmannen blir rasende, river ut Jokers hjerte og bruker kreftene sine til å eliminere kriminalitet over hele verden - ved å drepe alle som ikke underlegger seg hans herredømme. For å hindre dette blir superhelter fra én dimensjon sendt til Supermanns dystopiske univers for å stoppe diktaturet.
Herfra følger vi en brokete gjeng av både helter og antihelter som slåss mot hverandre, bundet sammen av en rød tråd.
Andre utviklere som Capcom og Namco burde absolutt bli inspirert av denne utviklingen for å skape en større sammenheng mellom slåsskjemper. Jeg er lei av å være en ensom ulv som forsøker å vinne en turnering og tilfeldigvis møter sin rival i nest siste runde.
Godtepose med ekstramodi
Spilling opptjener for øvrig erfaringspoeng, som igjen låser opp ekstra kostymer og profilikoner. For ikke å snakke om nøkkelkort som åpner opp konseptbilder og annet fanrelatert snop.
Samtidig kan du bryne deg på en egen utfordringsmodus, «S.T.A.R. Labs», med 240 oppdrag, småspill og spesialtilpassede slåsskamper.
Her er målet å oppfylle visse kriterier underveis i kampen. Du har med andre ord et par timer foran deg.
I tillegg kan du ta med deg favoritthelten din på nettet og spille mot andre. Favoritten min er King of the hill, hvor vinneren står. Med riktig antall mennesker er dette en effektiv måte å lære hvordan andre spiller og knuse dem når det blir din tur.
NetherRealm har gjort mye riktig i «Injustice: Gods Among Us». De forsøker å skape en form for «Mortal Kombat 2.0», og lykkes med det. Mer innhold og flere modi, mer stabile nettverkstjenester og et lett tilgjengelig kampsystem setter spillet på linje med kvalitetsspill i sjangeren.
Fokuset i et slåssespill burde alltid være på kampsystemet, og utviklerne har lyktes i å skape noe helt eget. De har beholdt det som fungerte tidligere og likevel ønsket å fornye seg.
Jeg savner likevel nyskaping i sjangeren. Skaperne har i praksis lånt og kopiert av hverandre de siste årene. Til tross for det, setter «Injustice: Gods Among Us» en god standard.
«Injustice Gods Among Us» slippes til PS3 og Xbox 360 19. april. Wii U-versjonen slippes 26. april.