(PressFire.no): Årets Game Developer Conference er underveis (etter to år med koronastopp), og i går samlet verdens spillutviklere seg for å hylle fjorårets utgivelser.
Under Game Developers Choice Awards skulle priser innenfor en rekke kategorier deles ut, i det som sammen med Game Awards-utdelingen på slutten av året (der pressen er juryen) er de mest prestisjetunge prisene i bransjen.
Det var Daniel Mullins' merksnodige spill «Inscryption» som tok seieren og prisen for «årets beste spill» denne gangen – spillet er en miks av kortspill, strategi, escaperoom og eventyr som vår anmeldeler beskrev som et «elsk eller hat»-spill.
Insomniac og «Ratchet & Clank: Rift Apart» vant to priser, for beste visuelle kunst og beste teknologi. Det gjorde også Iron Gate Studio med «Valheim», som tok fikk for beste debut og publikumsprisen.
Utvikler Yuji Horii, skaperen av «Dragon Quest», ble hyllet med en Lifetime Award for sin innsats i spillutviklerbransjen, mens Steven Spohn fikk ambassadør-pris for sitt arbeid med å belyse universell utforming i spill.
Her er alle vinnerne:
Best Debut - Iron Gate Studio for Valheim
Best Visual Art - Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games / Sony Interactive Entertainment)
Best Audio - Unpacking (Witch Beam / Humble Games)
Best Narrative - Psychonauts 2 (Double Fine Productions / Xbox Game Studios)
Social Impact Award - Boyfriend Dungeon (Kitfox Games)
Innovation Award - Unpacking (Witch Beam / Humble Games)
Best Technology - Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games / Sony Interactive Entertainment)
Best Design - It Takes Two (Hazelight Studios / Electronic Arts)
Audience Award - Valheim (Iron Gate Studio / Coffee Stain Publishing)
Game of the Year - Inscryption (Daniel Mullins Games / Devolver Digital)
Ambassador Award - Steven Spohn
Lifetime Achievement Award - Yuji Horii