(PressFire.no): Det var under Apples event forrige uke at de viste fram en rekke storspill som er på vei til deres nyeste mobil-flaggskip, iPhone 15 Pro.
Blant spillene vi fikk se var remaken av «Resident Evil 4», «Resident Evil Village», «Death Stranding» og «Assassin's Creed Mirage» – ikke de typiske mobilspillene, med andre ord. Lanseringen av spillene skal skje i løpet av året.
Det er mye kraft under panseret på mobilen takket være den nye A17 Pro-chippen, og den støtter nye teknologier som hardware-basert ray-tracing.
Den støtter også, som alle iPhoner nå, PlayStation-, Xbox- og Switch-kontrollere ut av boksen – og kan kobles til TV-en. sier Apples plattformarkitektur-sjef Tim Millet at de ikke forsøker å konkurrere med de mer klassiske konsollene, men at målestokken mot konsollene er en praktisk måte å fortelle at de satser på slike spill også.
– Det er en enkel måte for oss å snakke om klassiske spill og typen spill som utviklerne vi prøver å treffe lager, de som har hatt suksess med å lage spill der (på konsoll, journ. anm).
– Det er nå en kraftig spillkonsoll, men en som er i lommen din, som du kan ta med deg hvor som helst. Det handler om disse opplevelsene, vi er gira på å ha disse spillene, og flere er på vei, forteller markedssjef Kaiann Drance.
– Jeg tror det sies at den beste spillkonsollen er en du har med deg, sier sjefen for GPU-software, Jeremeny Sandmel.
– Det kommer til å bli den beste spillkonsollen.
Han forteller videre at chippene som nå driver både de kraftigste mobilene, nettbrettene og Mac-maskinene hos Apple har den samme arkitekturen bak seg, som lar utviklere produsere spillene sine på kryss og tvers uten store problemer.
– Vi ser på det som en del av en stor samlet plattform, en grafikk- og spillplattform.