(PressFire.no): Kildekoden til det originale «Far Cry» har plutselig dukket opp på arkivtjenesten Internet Archive.
De siste årene har disse hemmelige kodebasene dukket opp forholdsvis regelmessig: Noen ganger skjer slikt via lekkasjer, mens andre ganger er det fans som metodisk bygger opp sin egen versjon av koden, slik det skjedde med både «Super Mario 64» og «Ocarina of Time».
Resultatet er derimot likt: Med adgang på kildekoden åpnes spillene for de som har teknisk innsikt til å gjøre noe med dem: For eksempel porteres til nye plattformer, endres helt eller få nytt innhold og nye funksjoner.
«Far Cry» er et førstepersons skytespill som opprinnelig kom ut i 2004 og var det første spillet som brukte spillmotoren CryEngine, som gjennom årene har kjørt spill som «Crysis», «Prey» og «Kingdom Come: Deliverance».
Også kildekoden til motoren er med i lekkasjen. Du vil derimot ikke kunne sette sammen en fungerende versjon av spillet sånn uten videre: Til det kreves selve innholdet i spillet (altså modeller, teksturer og slikt).
Spillet ble godt mottatt, og de (for den tiden) store åpne områdene, tette vegetasjonen og flotte vanngrafikken fikk anmeldere og spillere til å klappe i takt da spillet ble lansert.
Akkurat hva som skjer nå vites ikke, men vi tipper dyktige fans allerede sitter og ser på hvordan man kan få støtte for nye maskiner, ray tracing og annet slikt snacks inn.