Det er vanskelig å ikke bli sjarmert av «Kirby's Epic Yarn». Her har utviklerne rotet rundt i sykurven etter motivasjon, og kommet opp med et plattformspill som baserer seg på tekstilenes verden. Alt i spillet er laget av garn, stoff, tråd, knapper og andre ting du oftere finner i en systue enn i en spillverden.
Resultatet er ikke bare et visuelt gjennomført konsept, men også nye spillmekanismer - det tilsynelatende smale sporet utviklerne har valgt for spillet hemmer det nemlig ikke.
Tvert imot åpner det for at brettene kan manipuleres akkurat som med ekte stoff. Portaler kan for eksempel åpnes med glidelåser, du kan trekke i tråder for å korte ned lange hopp, eller bevege deg på baksiden av stoffbiter for å komme til nye områder.
Klassisk styring
Ikke minst kan Kirby, som nå bare består av en rosa trådbit, gjøre seg om til en lang rekke farkoster og dyreformer, alt ettersom hva som er temaet på brettet. Eller hva med bare å rekke opp figuren til en tråd, for å komme seg gjennom tynne passasjer?
Du styrer stort sett ved å holde Wii-kontrolleren sidelengs, og bruker piltastene og de to knappene (for å hoppe og svinge seg med en tråd). Av og til må du imidlertid rette kontrolleren mot skjermen, for eksempel når du skal «innrede» noen leiligheter i startområdet, andre ganger må du tilte på kontrolleren for å styre de forskjellige farkostene du gjør deg om til i visse spesialområder underveis i brettene.
Der du leker deg gjennom det ene todimensjonale brettet etter det andre - enten alene eller sammen med en venn - er det en fryd å oppdage hvordan utviklerne bruker formingsverdenen til å skape stadig nye spillopplevelser. At musikken er overraskende behagelig å høre på, kommer som en fin bonus på toppen.
Kreativ utfoldelse?
Garvede spillveteraner vil nok synes at spillet er litt for enkelt, og at det kanskje mangler litt på innholdsbiten når du etter ikke så mange timer har spilt gjennom. Det er ingen tvil om at man kan skape hva som helst med garn og tråd - selv dataspill.
Men jeg skulle ønske at det ikke bare var spillutviklerne som fikk utløp for sin kreativitet. Hvorfor kunne ikke også vi spillere få leke oss med å skape eget innhold i Kirbys nye tekstilverden, slik vi er blitt bortskjemte med i spill som «LittleBigPlanet 2»?
Det eneste kreative innspillet utover selve utfordringene du møter på vei gjennom brettene, er den nevnte innredningen av leilighetene i startområdet.
Underveis i spillet kan du samle en rekke gjenstander (samt de vanlige poengene og medaljene) som gjenspeiler brettet du nettopp har vært gjennom. Disse kan veksles inn i og brukes i leiligheter, der nye flytter inn (og utfordrer deg til tidsbaserte løp gjennom tidligere brett).
Uansett er «Kirby's Epic Yarn» et spill som både små og store kan kose seg med, gjerne sammen. At spillet er av det milde og relativt ukompliserte slaget står ikke i veien for spillopplelvelsen - snarere tvert imot: Det gir oss muligheten til å fullt ut sette pris på den fantastiske og originale spillverdenen utviklerne har sydd sammen.
«Kirby's Epic Yarn» slippes til Wii fredag 25. februar.