(PressFire.no): Når man snakker om spillmotorer, er det ofte et par stykk som heves over de fleste andre. Unreal Engine og Unity.
En spillmotor håndterer det meste av det som skjer på «baksiden» av et spill – fra tegning av grafikken til håndteringen av teksturer, fysikk og lyder.
I mange år har Unity vært en yndet spillmotor for mindre spillstudioer og indie-utviklere, og mange tusen dataspill kjører på denne motoren. Ikke nødvendigvis fordi Unity er en «enklere» motor eller mindre kapabel, men kanskje mest fordi det har vært økonomiske incentiver til å velge denne for litt mindre utviklere.
Motoren har vært gratis å bruke opp til spillet omsetter for mer enn 200 000 dollar (2,13 millioner kroner), over dette og man må betale for en «Pro»-lisens. Denne koster 21500 kroner per år, per bruker.
Nintendo og Sony har for øvrig gitt vekk slike «Pro»-lisenser med sine egne utviklerverktøy i flere år.
Nå endrer selskapet bak spillmotoren hvordan betalingsløsningen fungerer – til furore fra spillutviklermiljøet:
Fra 1. januar må alle utviklere på gratislisensen som har hatt en omsetning større enn 200 000 dollar det siste året og har hatt mer enn 200 000 installeringer på spillet totalt, betale en fast sum per installering.
De som har en «Pro»-lisens må betale for hver installering som skjer etter de har omsatt for mer enn én million dollar det siste året (10,67 millioner kroner) og har hatt mer enn én million installeringer totalt.
For gratisversjonen må utvikleren etter denne grensen er nådd betale 0,2 dollar (2,13 kroner) for hver eneste installering av spillet som skjer.
De som har «Pro»-lisensen må punge ut i henhold til en skala, basert på antall installeringer som blir gjort:
- 1 – 100 000: 0,15 dollar (1,6 kroner).
- 100 001 – 500 000: 0,075 dollar (0,8 kroner).
- 500 001 – 1 000 000: 0,03 dollar (0,32 kroner).
- 1 000 000+: 0,02 dollar (0,21 kroner).
Dette er en kontroversiell endring i seg selv, om vi skal tolke tilbakemeldingene fra utviklere i sosiale medier.
Flere har lurt på hva dette egentlig betyr – hva skjer om en spiller reinstallerer spillet? Må utviklerne betale for hver gang? Hva med spill som er gratis å laste ned, men tjener penger via kjøp i spillet?
Og hva skjer om spillet skal ut på Xbox Game Pass? Piratkopierte spill? Demoer?
Axios-journalist Stephen Totilo har fått Unity i tale på enkelte av spørsmålene. Unity bekrefter at personer som avinstallerer spillet og installerer det på nytt vil telle som to installeringer – og at utviklerne må betale dobbelt.
Det samme gjelder dersom spillere installerer spillet på flere enheter. Spill gitt ut i forbindelse med veldedighet må derimot ikke betale.
Unity sier de vil ha verktøy for å finne ut om spillere forsøker å ødelegge for utviklere, og utviklere vil kunne kontakte Unity dersom de mener noen installerer spillet for mange ganger.
Om en utvikler har gitt ut et spill på iPhone vil en litt kinkig situasjon potensielt oppstå: Nyere telefoner fra Apple sletter og reinstallerer apper og spill automatisk for å håndtere lagringsplassen.
– Jeg har vært «Team Unity» min hele karriere som spillutvikler i mer enn ti år. Min lojalitet til Unity har vært personlig, siden det er motoren jeg startet med. Men det har blitt vanskelig å forsvare Unity de siste årene, og om de bestemmer seg for å gå denne veien blir det dråpen som får meg til å forlate skuta, skriver en utvikler på Reddit.
Men en mer mystisk og potensielt enda mer kontroversiell endring er at dette også vil påvirke spill som er på markedet i dag og bruker Unity.
– Avgiften vil gjelde for spill som i dag er i markedet og som fortsatt spres. Vi ser på antall installeringer gjennom levetiden til spillet for å bestemme avgiften, så vil vi fakturere basert på alle nye installeringer av spillet etter 1. januar 2024, skriver Unity.
Det vil si at et spill lansert for noen uker siden,før denne endringen ble klar, plutselig må betale fra nyttår for hver eneste installering som skjer dersom spillet når målene nevnt over.
En utvikler på Reddit skriver at kalkulasjonene viser at de må betale 216 000 kroner hver eneste måned fremover, der de i dag bare betalte for lisensen.
– Vi er et lite team som jobber med små marginer. Dette betyr at så godt som alle marginer er borte.
En annen stiller spørsmålet om hva som skjer med spill som ikke går i pluss, men som har hatt store markedsføringsutgifter. Om utviklerne har brukt en million dollar i markedsføring, fått to millioner spillere og omsatt for en million dollar, vil de i teorien måtte betale for én million installeringer – eller 60 000 dollar.
Unity har ikke kommentert tilbakemeldingene fra utviklere i skrivende stund.
(Takk for tipset, Vegard!)