Lager Valve sin egen konsoll?

«Half-Life»- skaperen kan ta Steam til neste nivå.

3. mars 2012 12:21

(PressFire.no): Hold klar en aldri så liten klype med salt, men hør dette: The Verge mener å ha belegg for å si at Valve kanskje har en konsoll på vei.

Valve er selskapet bak Steam, som er PC-plattformens ledende butikk og samfunn for spill og spillere. Steam har opplevd enorm suksess, og har i det siste vokst med 100 % hvert eneste år.

Ikke minst er de kjent for å selv lage noen av markedets beste spill, slik som «Half-Life»- spillene og «Portal 2», der sistnevnte på Gullstikka ble hyllet av norske spillkritikere som fjorårets aller beste.

Nå ryktes Valve å skulle ta Steam-suksessen inn i stua. Men ikke med en konsoll slik vi kjenner dem fra Sony og Microsoft. Og, hold deg fast, ikke nødvendigvis laget av Valve. I så fall, hva?

Åpen plattform

Som The Verge selv skriver, er ryktene om en Valve-konsoll i seg selv lite mer enn ved på bålet for overivrige forumdiskusjoner. Men de sitter visstnok på informasjon som tilsier at det er mer til disse ryktene enn som så.

Valve-sjef Gabe Newell fortalte nylig til Penny Arcade Report at de er villige til å selge hardware, dersom markedet skulle kreve det. Han sa riktignok at han helst ville overlate det til andre.

- Vi vil heller at de som er gode på å lage og distribuere hardware, gjør det. Men vi synes det er viktig nok til at hvis vi ender opp med å gjøre det, så er det sånn det får være, sa Newell.

At de som er gode på hardware skal få holde på med hardware, er derimot ikke noe som ifølge The Verge skulle motsi at selskapet har konsollplaner. Tvert imot. De skal ha hørt fra sine kilder at Valve har utarbeidet spesifikasjoner for maskinvaren, men at de skal overlate selve produksjonen til flere forskjellige partnere.

Deres hardware-spesifikasjoner og programvare vil i så fall utgjøre ryggraden for denne åpne plattformen - som skal være smertefri å hanskes med for utviklere.

En prototyp skal ha vært vist i et lukket møte på CES i Las Vegas i januar. The Verge skal ha blitt fortalt at konsollen har en Core i7-prosessor, 8 GB RAM, og grafikk fra Nvidia. Den skal kunne kjøre PC-spill, og selv åpne for at rivaler som EAs konkurrerende tjeneste Origin får etablere seg der.

En grunn til at maskinvaren skal være såpass definert, er for at utviklerne kan forholde seg til noe konkret, og at produktene vil kunne ha en spesifisert levetid i likhet med på andre konsoller. Oppgraderinger kan kunne komme hvert tredje eller fjerde år.

Plattformen skal ikke kreve spesielle utviklerverktøy, og ikke kreve lisenspenger av utviklere.

Eksperimenterer med biometri og utskiftbare deler

Hvordan vil så konsollen fungere i praksis? Den skiller seg for det første fra en PC ved at du spiller fra sofaen. Kanskje kan du godte deg med bildet fra en diger LED-TV, om du har utstyret i orden.

The Verge mener en rekke forskjellige kontrollere skal være kompatible, men at konsollen også vil leveres med en egen. Valve har tatt patent på en kontroller med utskiftbare deler, som altså kan tilpasses etter hvilken type spill du skal fyre opp.

Selskapet har også eksperimentert med biometri, altså måling av biologiske mønstre. Newell har fortalt GamesRadar at teknologien de har brukt i testing, kan dukke opp for brukerne.

- Det er overraskende givende når du er i en kompetitiv situasjon, og plutselig ser at en annen spillers hjerterytme går opp. Og i en samarbeidsmodus, om en ser at en annen spiller begynner å svette, er reaksjonene mye mer tydelige enn vi hadde trodd, sa Newell.

The Verge tror slike målinger kan bli en del av spillopplevelsen i en ny konsoll, i form av et lite armbånd eller lignende.

De tror også at Valve kan komme til å gå rett i strupen på Apple TV, som har et så lukket system at Newell har delt sin skepsis med The Seattle Times.

Valve har for øvrig allerede annonsert at de vil ta Steam til TV-skjermen, med den såkalte «Big Picture»-modusen. Det er en Steam-programvare laget spesifikt for å spille på TV, og som lar deg velge fritt om du vil bruke mus og tastatur eller en gamepad.

Utviklernes favoritt

Steam er allerede en plattform som spillutviklere setter stor pris på. Xbox, en av plattformene den nye «Steam Box» ville tatt opp kampen med, er på sin side en versting som flere og flere uavhengige utviklere forlater, fordi det er dyrt og kronglete. Det kommer frem i en undersøkelse gjort av Ron Carmel.

Steam, Facebook og Apples iOS ble i undersøkelsen trukket frem som de enkleste å jobbe med. Android og PlayStation Network kalte de «så som så», mens Nintendo var «vanskelig» og Microsoft «pinefullt».

Høyaktuelle Tim Schafer er blant dem som har uttalt seg om undersøkelsen.

- Vi kan få noe ut på App Store ganske enkelt. Med Steam er det veldig enkelt. Jeg liker Xbox og PS3, og jeg liker Microsoft og Sony. Men de systemene er lukkede, og strengere, og det koster mye mer penger å gå gjennom dem, sa Schafer nylig til Industry Gamers.

En ny, åpen plattform for stua, med masse kraft å by på, vil med andre ord gi både Sony og Microsoft en del hjernebry i utviklingen av neste generasjon av deres egne konsoller.

Både The Verge og Kotaku venter på å få en kommentar fra Valve.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3