Microsoft avduket en spillrevolusjon

Slik vil Microsoft revolusjonere måten vi spiller på. Steven Spielberg kalte Project Natal «et banebrytende øyeblikk innen digital underholdning».

2. juni 2009 00:10

Den første pressekonferansen under årets E3 kan også vise seg å bli den mest spektakulære, og den som inneholdt de mest minneverdige annonseringene. Det er selvsagt alt for tidlig å slå fast dette, Sony og Nintendo skal fortsatt få sjansen til å overbevise i morgen, men starten på E3 kunne knapt vært bedre.

I oppkjøringen til E3 har de fleste vært opptatt av Sony-lekkasjene. Bortsett fra rykter om en ny bevegelsesstyrt kontroll som man visste Microsoft ville offentliggjøre under E3, hadde de fleste plassert Xbox 360 i en outsiderrolle før messen startet.


FREMSTO MED SELVTILLIT

Etter nesten to timer, der vi i salen ble pepret med nyheter, nye spillavsløringer og store forbedringer til konsollen ble rullet ut, er det ikke en overdrivelse å si at dette var imponerende.

Da visepresident John Sheppard ønsket velkommen etter et stjernespekket musikalsk åpningsnummer med «The Beatles: Rock Band» var det med mantraet show, not tell.

Sheppard rakk også å gi et lite stikk til Sonys E3-pressekonferanse i fjor, da mye fokus ble brukt på å vise grafer og skryte av nye milepæler. Microsoft fremsto med selvtillit og ville la spillene snakke for seg selv. Ikke én eneste gang falt de for fristelsen av å nevne at Xbox 360 nylig passerte 30 millioner solgte konsoller.

Slikt gjør man bare om man har et fullstappet program der godbitene nærmest sloss om oppmerksomheten.

(Saken fortsetter etter spillelisten fra Microsofts E3-pressekonferanse)

Disse spillene ble vist frem, eller annonsert, under pressekonferansen i kronologisk rekkefølge:

The Beatles: Rock Band
Tony Hawk: Ride
Modern Warfare 2
Final Fantasy XIII
Shadow Complex (nytt XBLA-spill fra Epic)
Joy Ride (Avatarbilspill som blir gratis på XBLA)
Crackdown 2
Left 4 Dead 2
Splinter Cell: Conviction
Forza Motorsport 3
Halo 3: ODST
Halo: Reach (Nytt Halo! Ferdig høsten 2010)
Alan Wake (Kommer våren 2010)
Metal Gear Solid: Rising (Helt ny MGS-opplevelse med Raiden!)
Peter Molyneuxs nye (som har sammenheng med den nye bevegelsesstyrte kontrolleren)

PROJECT NATAL

Den største nyheten under pressebriefingen var måten Microsoft har tenkt å revolusjonere måten du spiller spill på. På forhånd var det spenning knyttet til om deres nye innretning som lar deg styre spill ved å bruke hele kroppen på ville bli et flaut forsøk på å ta markedsandeler fra Nintendo Wii – eller bringe egenart til bordet.

Etter en presentasjon er det ingen tvil: Dette kan være den største frittstående hardwarenyheten siden den nyeste generasjonen konsoller ble lansert. Det er mer enn et tilbehør, og åpner opp for mer enn bare nye måter å spille partyspill på.

En boks med et kamera plasseres ved tv-skjermen. Den gjenkjenner også lyder og viste seg å være i stand til å kjenne igjen personer som skrur på konsollen. Du møtes av menyene vi kjenner på dagens 360, og ved å fekte med armene styrer du faktisk også menyene og kan glemme alt som heter håndkontrollere.

Noen tech-demoer som Microsoft demonstrerte viste også potensialet som ligger i å utvikle nye typer spill, spill der bevegelser med hele kroppen kan åpne slusene for kreativitet hos spillutviklere. Microsoft annonserte fra scenen at de har sendt ut Project Natal (som er kodenavnet for denne nyheten) til spillutviklere i dag.

Steven Spielberg ble ropt opp på scenen for å si sin mening om denne oppfinnelsen. Spielberg, som til nå har vært assosiert med Nintendo Wii, gikk langt i å nedgradere dette samarbeidet med å kalle dette et banebrytende øyeblikk innen digital underholdning.

- Dette er et historisk øyeblikk, tenkte jeg da jeg først fikk se denne oppfinnelsen. Dette er ikke bare å finne opp hjulet på nytt. Her trenger man faktisk ikke hjulet i det hele tatt, sa Spielberg.

Måten du navigerer på minner i høyeste grad om filmen «Minority Report», en film regissert av nettopp Spielberg. Regissøren og hans folk vil utvikle spill som benytter Natal, avslørte han.

En annen kjent figur er også i gang med slikt.

Peter Molyneuex, som i forrige uke twitret om at Lionhead Studios kom til å spille en sentral rolle under Microsoft-pressekonferansen, var den siste gjesten på podiet. Han demonstrerte hva studioet hans har lagd på et par måneder etter at de ble introdusert for Natal.

Dette foreløpig utitulerte spillet bruker alle aspektene ved Natal. Vi fikk se hvordan en av hans kolleger interagerte med en spillskikkelse, som både kjente igjen hennes utseende, stemmen og kunne registrere følelsesmessige endringer i stemmen hennes – og reagerte deretter.

Denne demonstrasjonen, og det som skjedde da gjenstander ble overlevert ”gjennom skjermen”, visker ut mellomleddet – kontrolleren – som Molyneux sa har stått i veien for å skape slike magiske spilløyeblikk.

Alle potensielle skeptikere i salen ble stille da Peter Molyneux avsluttet med å si at deres spilldemo er med til E3, og vil bli demonstrert bak lukkede dører de neste dagene for journalister.

Microsoft gikk så langt i å understreke viktigheten av Natal at de sa dette er deres neste generasjon konsoll, og at dette tilleggsutstyret vil være kompatibelt med alle Xbox 360-modeller de har gitt ut til nå – og vil gi ut i fremtiden.

Etter demonstrasjonen og et glimt av mulighetene som Natal gir er det på tide å avfeie mistankene om et nytt billig partytriks, en tam Wii-kopi eller en utbedret versjon av Eye-toy-varianten «You’re In The Movies». Prosjektet som Molyneux og Co. jobber med kan vise seg å være akkurat så banebrytende som den frittalende spillskaperen på forhånd hadde reklamert med.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3