(PressFire.no): Som sikkert nitti prosent av de som skal spille «Microsoft Flight Simulator» ble min første flytur i «Flight Simulator» over mitt eget nabolag for å prøve å se hjemmet mitt. Jeg tok av fra Notodden torsdag kveld, klar himmel med en blodrød sol som akkurat bikket under horisonten bak meg.
På vei mot Drammen senket mørket seg og jeg kunne se den opplyste motorveien strekke seg mot Oslo. Jeg fløy over Nesodden og inn over Holmlia, og vendte nesen nordover, og klarte etter hvert å finne en helt ok representasjon av huset mitt på Lambertseter. Nå var det skyet til ganske kraftig, og kraftige vindkast ristet min lille Cessna på vei nord mot Gardermoen der jeg skulle lande.
Et kvarter senere herjet lyn og torden utenfor stuevinduet mitt på Lambertseter. Flyturen foregikk torsdag 13. august, den samme kvelden som Oslo ble rammet av sommerens verste utbrudd av lyn og torden og styrtregn. Jeg hadde sett stormen komme mens jeg spilte «Microsoft Flight Simulator». Dette er bare en av mange episoder jeg har hatt i «Microsoft Flight Simulator » der grensene mellom hva som er virkelig og virtuelt viskes ut.
Hei fra 1982
«Flight Simulator»-serien til Microsoft nærmer seg 40 år. Fra monokrom og primitiv vektorgrafikk i 1982 til en virtuell gjenskaping av hele jordkloden i 2020. Det er en spektakulær utvikling, og «Flight Simulator 2020» er ikke bare et stort steg fremover for simulatorsjangeren - det er et stort steg fremover for hele dataspilluttrykket.
Dette er nemlig så mye mer enn bare et dataspill eller en simulator. Det er lærerikt, terapeutisk, inspirerende og berikende. Ja, det er rett og slett en av de aller viktigste kulturopplevelsene som er sluppet under covid19-pandemien.
Det handler om å fly realistisk gjenskapte modeller av alt fra små propellfly til digre passasjerfly. Hvert eneste fly er gjenskap ned til hver minste detalj. Fra førersetet i cockpiten har du tilgang til alle instrumenter og svært mange knapper, skruknotter, spaker og brytere. Så er det opp til deg om du vil ha hjelp fra en copilot som kan håndtere alt fra avgangsrutiner, radiokommunikasjon til å fly flyet for deg.
Du velger også nivået på realismen - fra lettbeinte fly som tåler alt til beinhard realisme basert på fysikkens lover. Det er opp til deg om du bare vil fly rundt og se på verden og ha det gøy uten konsekvenser, eller om du ønsker å lære deg hvert eneste instrument, hver eneste funksjon, flytrafikkregler, landingsrutiner, hvordan blande drivstoffet riktig, osv. Det er ditt spill og din opplevelse.
For mens flyene og selve flyvningen er det som drar de flyveinteresserte inn, er det verdenen man flyr i som kommer til å fascinere resten av verden. Ved hjelp av Microsofts karttjeneste Bing Maps har utviklerne tilgang på nøyaktige satelittbilder av hele jordkloden som har blitt brukt til å modellere jordkloden i spillet. Avanserte algoritmer tolker de todimensjonale satelittbildene videre, og bygger tredimensjonale trær, bygninger og strukturer som så blir plassert ut i den virtuelle versjonen av jordkloden. Sleng inn et avansert værsystem som speiler været slik det er akkurat nå hvor som helst i verden, og du sitter igjen med noe så fantastisk som hele vår verden gjenskapt i et dataspill. Ja, hjembyen din, feriehuset du besøkte i Danmark, leiligheten til bestemor i Spania og den hemmelige stranda du oppdaget da du backpacket i Thailand for femten år siden. Alle disse er steder du kan oppsøke i Flight Simulator 2020.
Den enorme mengden landskapsdata får selvsagt ikke plass på en normal datamaskin, i stedet strømmes kartdata konstant fra Microsofts servere mens du spiller. Det fungerer dog uten nett og. Da blir spillverden hakket mer generisk og mindre imponerende, men flyvefølelsen er like god.
Berusende opplevelse
Det er noe berusende ved å fly over områder man kjenner selv. Jeg har besøkt Halsnøy på Vestlandet der jeg tilbakte sommerferien og min fødeby Harstad. Jeg har vært i Frankrike og Spania og gjenbesøkt områder fra gamle sommerferier. Selv om spillmessene E3 og GDC ble avlyst i år har jeg besøkt både Los Angeles og San Francisco. Og ikke minst har jeg utforsket nye steder i verden.
Akkurat nå er jeg midtveis i en såkalt «bush trip» på Balkan-halvøya, der jeg via femten etapper flyr en Cessna 172 Skyhawk nedover kysten fra flyplass til flyplass og navigerer uten GPS eller tekniske hjelpemidler. Jeg har kun en sjekkliste med retninger, tider og beskrivelser av hva jeg skal se etter for å finne veien til neste flyplass.
Jeg har aldri hørt om - eller vært i - tettsteder og byer som Otocac, Zemunik Donja eller Kastela i Kroatia, men takket være denne turen har jeg inngående kjennskap om geografien i området. Jeg har fulgt motorveier, sett gruveanlegg, krysset fjellkjeder, elver og kløfter i Kroatia - og det føles som jeg fysisk har vært der. Jeg har fått et forhold til et land jeg aldri har vært i takket være «Flight Simulator 2020.
For kjernespillere av flysimulatorer vil spillverdenen - hvor imponerende den enn er - spille andrefiolin i forhold til selve flyfølelsen og realismen. Den ledende simulatoren på markedet for entusiaster frem til nå har vært «Xplane11», og det herjer et tonn av diskusjoner i simulatorfora over hele verden om hvorvidt «Flight Simulator» er en bedre simulator enn «Xplane11». Jeg har ingen fasit her, og vurderingen farges i stor grad av hvor investert man er i «Xplane11» fra før av.
For de mer avslappede simulatorspillerne som undertegnede er likevel «Flight Simulator» en langt mer forlokkende investering enn «Xplane11» fordi man får utrolig mye for inngangsprisen til spillet - langt mer enn noen simulator har bydd på i historien. Og selv om spillet har en markedsplass som etter hvert vil fylles opp med nye fly, forbedrede flyplasser og bypakker fra tredjepartsutviklere i spillet kan man ha mange år med moro med de nesten 40 000 flyplassene som er inkludert i grunnpakka.
Mange er bekymret for om de har sterk nok datamaskin til å kjøre spillet. Jeg har testet både i 1440p og i 4K, og det er et spill som krever sitt om man kjører det i ultra på 4K. Med en 2080Ti og 32 GB Ram og Ultra/4K ligger billedoppdateringen stort sett på rundt 40 bilder per sekund, men med tidvise rykk og napp. Som kan skyldes flere ting. Det er for eksempelennå ikke kommet en oppdatert NVidia-driver for spillet. Og jeg merker mer lugging når jeg bruker headtracking via TrackIR5-sensoren min enn når jeg slår den av.
Likevel ser spillet fortsatt imponerende ut selv om man slår ned detaljnivået, så det er langt fra noe krav å ha en toppspekket maskin for å nyte «Flight Simulator».
Lettere turbulens
Jeg må også innrømme at jeg har oppdaget en del små feil, bugs og kræsjer (og da snakker jeg ikke om mine håpløse landingsferdigheter, men når spillet avslutter brått til Windows). Tastaturet har sluttet å respondere midt i flyvning, vinduet med GPS-kartet nekter plutselig å panorere, og om jeg plugger i eller drar ut en USB-enhet mens jeg flyr har spillet låst seg og kastet meg tilbake til Windows.
Grafikken - til tross for alle imponerende algoritmer - er heller ikke helt feilfri. Jeg har funnet unaturlige platåer med innsjøer på som skyter opp av bakken, broer har ofte rast sammen og blitt senket under havoverflaten og båthavner er stort sett tegnet under vannoverflaten. Det er små irritasjonsmomenter med tanke på at hele jordkloden har blitt gjenskapt i spillet, men siden så mye annet ser så imponerende ut legger man desto mer merke til det som ser unaturlig ut.
Likevel er ikke dette nok for å ødelegge for opplevelsen. Lanseringen av «Flight Simulator» er bare starten på det som ser ut til å bli et spill som skal leve og vokse og bli større og bedre i flere år fremover.
Men er det spill?
- Vi driver ikke med dataspill - dette er simulering, sa et hissig medlem av FlightSim.no da jeg under research til en reportasje fikk være med på et medlemsmøte og dristet meg til å spørre om de spilte andre dataspill.
Det er legitimt å spørre om «Flight Simulator» er et spill. Her er ingen mål å oppnå - ingen ringer som skal flys gjennom eller ballonger som skal poppes, ingen fiender å skyte ned eller virtuell valuta å samle på. For simulatorspillerne handler dette om å fly - å beherske disse digre maskinene som skal opp i lufta og ned igjen. Å få til den perfekte landingen - lære seg navigasjonssystemer og de mange elektroniske hjelpemidlene. Til syvende og sist handler det om mestringsfølelse.
Men «Flight Simulator» kan også spilles mer lettbeint. På sofaen med en håndkontroller i fanget. En avslappende tur over en savanne i Afrika eller en storby i Sør-Amerika. Lyden av flymotor og vind og et vakkert landskap rundt deg som du seiler gjennom uten en bekymring i verden. Takket være den fantastisk gjenskapte jordkloden får «Flight Simulator»-serien for første gang en ekstra dimensjon der spillet rett og slett kan spilles som en slags terapi og virkelighetsflukt som også appellerer til dem som ikke er spesielt flyinteresserte.
Det er noe meditativt ved å kunne snurre en jordklode rundt, peke på et sted, og sitte i et fly som utforsker det stedet ett minutt senere. Spesielt med tanke på covid-19 og en verden der nesten ingen tør å reise noe sted lenger.
Hvordan akkurat du vil spille «Flight Simulator» vet jeg ikke. For min egen del handler det om mestring og innlevelse. Jeg har investert i flyratt, throttle og pedaler. Jeg tracker hodebevegelsene mine og søker opp flyplasser, flykart og flyruter på nett for å forberede flyturene mine. Min personlig opplevelse handler om å leve seg inn i rollen som pilot, om å forstå fly og flyregler og for noen timer flykte fra hverdagen og inn i min virtuelle cockpit.
Men du trenger ikke noe av dette for å finne glede i «Flight Simulator». Du trenger bare nysgjerrighet og reiselyst. Et glass vin og en håndkontroller og et ønske om å besøke Singapore, Kenya, Argentina eller Hawaii. Uoppnåelige reiser akkurat i disse dager, men bare noen museklikk unna i «Microsoft Flight Simulator».
OBS! Spillet er levert av Microsoft.