- Microsoft kunne ikke gjort en dårligere jobb om de prøvde

Norske spillutviklere er skuffet, men håper på endringer.

27. mai 2013 14:09

(PressFire.no): I forrige uke avduket Microsoft sin nye konsollsatsing, og det som har fått mest oppmerksomhet er at det denne gangen handler om mye mer enn spill.

Microsofts nye Xbox One skal fremdeles inkludere spilling, men minst like viktig blir maskinens tv-funksjoner. Dette har skapt reaksjoner hos både spillere og spillutviklere, som nå føler seg tilsidesatt.

Spesielt føler indie-utviklerne seg snytt – ikke bare fjerner Microsoft «plattformen» Xbox LIVE Arcade, men de vil heller ikke gi muligheten for å gi ut spillene uten en utgiver.

Med mindre Microsoft har noen hemmelige insentiver for å lokke indie-utviklerne, ser plutselig PlayStation 4 og Sony stadig mer attraktiv ut. Der vil Sony både la indie-utviklerne gi ut spillene sine selv og i tillegg selv bestemme prisen på utgivelsene sine.

Elendig PR

Også norske utviklere er skuffet over den nye strategien til Microsoft:

- Jeg tror ikke Microsoft kunne ha gjort en dårligere PR-jobb om de hadde gått inn for det, forteller Jack Kristoffersen i ArtPlant til PressFire og fortsetter:

- Som utvikler er det spesielt skuffende at man må ha en utgiver for å få gi ut spill på maskinen. Som spiller er jeg ikke veldig hypp på en amerikansk PVR (video-opptager), sier han, men legger til at de må gjøre et fantastisk show på E3 om noen uker.

- Det tror jeg de kommer til å gjøre.

På Internett har Microsoft fått voldsom kritikk fra spillere som ikke bare er skuffet over manglende spillfokus, men også er nådeløse overfor kopibeskyttelsen i maskinen. Pågangen var så stor at Microsoft til slutt så seg nødt til å skru av kommentarfeltet i den offisielle youtube-kanalen for Xbox One. 

Indie-utvikleren Kristoffer Jetmundsen mener Microsoft beveger seg bort fra det eneste interessante på konsollen:

- Microsoft fortsetter med å la være å overbevise meg om å kjøpe konsollen deres. Det eneste de hadde tidligere var interessante indie-eksklusiviteter, men det ser ut som at Sony tar over som markedsleder på bra indiespill også. Altså, det som er interessant for meg.

- Den blir vel fortsatt best på space marines og sport, men det er jeg ikke så glad i.

- Forretningsmessiv riktig

Alt er imidlertid ikke negativt. Funcom-veteranen og den nybakte indie-utvikleren, Jørgen Tharaldsen, lot seg imponere av selve pressekonferansen.

- Generelt synes jeg det var en veldig imponerende pressekonferanse med tanke på fasen de er i nå, men det var litt for innøvd.

Han savnet imidlertid fokus på noe moro og kreativt, selv om han mener at dette er et  forretningsmessig korrekt valg for Microsoft:

- På en måte var det dermed lite som gjorde at tankene fløy på egen hånd. Det var det sikre og oppfølgere som sto i fokus. Jeg tror dette var et rett forretningsvalg, selv om jeg ser at mange er uenige.

- Det er også tydelig at ordet spillkonsoll er på vei ut. Det er stuekonsollen, med TV, streaming og alt mulig annet som også kommer inn.

Han stiller seg også kritisk til at det strammes inn på forbrukerfriheten.

- Det merkes at gigantene snevrer inn det frie markedet nå, og søker stadig mer forbrukerkontroll. Det likte jeg ikke, og om det stemmer at man ikke kan låne spill av hverandre, så er det rett og slett litt drøyt.

I likhet med Jack Kristoffersen påpeker han også at han forventer mer fra årets E3.

Andre støtter indie-utviklere

Bendik Stang fra Snowcastle Studios synes utviklingen er synd, men tar den manglende støtten for indie-utviklere med knusende ro:

- Hvis det er riktig at Microsoft ikke kommer til å støtte opp under indie-spill, så er dette veldig synd. Nå skal det sies at alle de andre konkurrentene gjør det, så jeg er ikke veldig bekymret.

- Jeg tror også at spillere velger konsoll basert på tilbudet av kule spill, og nå som det er så mange bra indie spill, tror jeg det vil påvirke manges valg av konsoll.

Han forteller i tillegg at han ikke blir ikke overrasket om Microsoft skifter standpunkt innen lanseringen av konsollen.

Ole Andreas Jordet hos «Among the Sleep»-studioet Krillbite i Hamar forteller at de ikke har noen dialog med Microsoft om å utvikle spill for Xbox One, men at de er i dialog med Sony for PlayStation 4:

- Vi har god kontakt med Sony. Det som er mest avgjørende for oss nå, er hvordan Unity3D og Sony løser implementeringa fra deres side. Samt hvilke kostnader det blir med tanke på lisenser.

- Bremser retningen

Studioet som hjelper Redthread Games med «Drømmefall Kapitler» og som står bak «SKAR: Hammaren vender tilbake», Blink Studios, ser på det som festbrems:

- Med tradisjonelle utgiverkontrakter legger de en del restriksjoner og bremser opp en ellers interessant utvikling, forteller Sigbjørn Remi Galåen til PressFire.

- Det er jo negativt, når man i noen år har gitt utviklere til å prøve seg selv.

Han ser heller ikke for seg noe paradigmeskifte i de nye konsollene, men har et lite forbehold frem til vi får se mer av de nye maskinene.

Henning Ludvigsen fra Rock Pocket Games mener Microsoft nye strategi kan være et steg i feil retning:

- Som spillutvikler, og spesielt som en liten, uavhengig spillutvikler her i lille Norge, så virker det ikke som at det vil bli enklere å få spill ut på Xbox One enn på Xbox 360.

- Microsoft har ikke delt veldig mye informasjon om dette enda, så vi venter spent på mer informasjon som gir svar på bransjens uro og usikkerhet, og håper at Microsoft velger å ta imot uavhengige utviklere med like åpne armer som Sony og Nintendo har valgt å gjøre.

- Uavhengige utviklere er veldig i vinden for tiden, så det ville jo vært veldig rart å ekskludere dem, sier Ludvigsen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3