SAN FRANCISCO (PressFire.no): Det er sjelden man opplever at det ligger posesnus i sluket på pissoaret hos amerikanske utesteder. Det var imidlertid mer enn bare skandinaviske snusmanerer som vakte oppsikt da svenske DICE viste fram «Battlefield 3» for internasjonal presse i San Francisco i natt norsk tid.
De som var til stede fikk oppleve mye av det samme som PressFire kunne rapportere om etter vårt besøk hos DICE i Stockholm forrige måned. De imponerende scenene - fremvist på storskjerm med subwoofere som sørget for heftig vibrering under skosålene - kulminerte uansett i full jubel fra de fremmøtte.
Etter seansen møtte vi på DICE-sjef Karl-Magnus Troedsson og produsent Patrick Bach (bildet), som åpenbart var tilfreds med mottakelsen som spillpresentasjonen deres fikk fra salen:
- Det er klart at det føles godt, og vi er utvilsomt fornøyde. Jeg er tilfreds - for jeg vet hva den jobben som ligger bak dette spillet innebærer, sier Troedsson til PressFire.no.
NB! Se fersk trailer fra «Battlefield 3» nederst i denne saken!
Den tidligere «Modern Warfare»-sjefen lot seg imponere
Blant de frammøtte på «Battlefield 3»-presentasjonen var også tidligere «Modern Warfare»-sjef Jason West, som etter en del bråk brøt ut fra Activision-eide Infinity Ward sammen med makkeren Vince Zampella. De dannet deretter spillstudioet Respawn Entertainment, og har inngått et samarbeid med EA om utgivelse av deres framtidige, foreløpig hemmelige spill.
- Hvordan er det å stå her og se på dette i dag?
- Vel, det er vel ikke noe annet å si enn at denne dagen tilhører «Battlefield 3», sier West - som litt senere i samtalen ikke utelukker at han kan være interessert i å bruke DICEs spillmotor Frostbite 2 til sitt eget spillprosjekt (et lengre intervju med West kommer om kort tid på PressFire.no).
Nettopp Frostbite 2 er selve grunnsteinen i «Battlefield 3». Men takket være at DICE nå er eid av EA kan selskapet benytte seg av andre teknologier innenfor EA-systemet. Blant annet er soldatanimasjonene basert på ANT-motoren, som opprinnelig ble utviklet av EA Sports til spillserier som «FIFA».
Nye avsløringer før E3?
«Battlefield 3»-produsent Patrick Bach er ikke bekymret for at hjernen bak deres nåværende hovedkonkurrent nå potensielt kan ha tilgang på selve kronjuvelen bak «Battlefield» - nemlig den nye spillmotoren.
- Ettersom det er vi som har laget motoren, vet vi også best hvordan den fungerer. De som eventuelt måtte få tilgang på den, må deretter lære seg hvordan de skal bruke den - og det kan fort ta et par-tre år. Da er vi allerede i gang med noe nytt, sier Bach.
- Hvordan føles det for dere, når salen var full av andre utviklere – både Danger Close, BioWare og Respawn Entertainment var her for å få den første titten på «Battlefield 3»?
- Vi har selvsagt fått noen tilbakemeldinger fra disse nå i kveld, men det skal vi ikke snakke om nå, sier en smilende Troedsson, mens DICE gjør sitt aller siste intervju for kvelden med PressFire. Noe som artikkelbildet i denne saken kanskje også bærer litt preg av?
- Er det spesielt å nå ha de gamle erkefiendene, som sjefene bak «Call of Duty: Modern Warfare»-spillene, inkludert i sitt eget miljø?
- De er fantastiske, men det er klart at jeg er veldig usikker på hva de holder på med nå for tiden.
- Respawn-sjefen fortalte oss for ti minutter siden; «akkurat det skal vi ikke snakke om nå, for dette er DICE sin dag».
- Det er kult å høre, sier Troedsson.
- Når slippes den neste dosen opplysninger rundt «Battlefield 3»? Kommer det mer på E3-spillmessen i sommer, kanskje?
- Ja, det kommer absolutt til å skje noe der. Men vi kommer kanskje til å gjøre noe før den tid også. Det er veldig mye vi enda ikke har snakket om. Vi har ikke fortalt om onlinedelen, vi har ikke sagt noe om samarbeidsmoduser, og har egentlig heller ikke røpet så mye om enspillerdelen. Denne kvelden markerer bare den aller første avsløringen. Det kommer mye, mye mer!
- Hvor viktig blir enspillerdelen, for det er nær sagt en selvfølge at et DICE-skytespill vil få en omfattende multiplayerdel?
- Det kommer an på hvilken type spiller du er. Jeg pleier alltid å si at «Battlefield»-produktene er multiplayerfokuserte – i hvert fall i kjernen. Men det har blitt like viktig å ha en god co-op- og singelplayerdel i spillet også. Bare i løpet av dagen har jeg fått spørsmål fra tre journalister, som har spurt; «hvorfor lager dere ikke kun en mulitplayerdel»? For meg er det ganske enkelt: Vi vil at alle skal kunne nyte «Battlefield» gjennom å spille multiplayeren, men det er ikke alle som umiddelbart kan hoppe inn i en 64-spillerskamp og overleve at en annen bare «brrrmp» - skyter ned deg. De vil kanskje ta det litt med ro og lære seg våpnene, kjøretøyene og så senere hoppe inn i flerspillerdelen. Det blir nesten som en opplæringsdel, kan man si.
- Hvor mange gode skytespill har egentlig kommet fra Norge?
Selv om Patrick Bach selv erklærer at han ikke er noe sportsmenneske, og dermed ikke har fulgt med på VM i Oslo, har han fått med seg at det ikke har vært noe god stemning i den svenske smørebua de siste dagene.
- Sånn sett er det vel greit at vi banker dere litt ned i støvlene. Hvor mange gode førstepersons skytespill har det kommet fra Norge i det siste, spør Bach med et lurt smil om munnen - før han avfeier det hele som en spøk.
- Det er ikke noe «jeg» i DICE, vi snakker hele tiden om «oss». Det gjelder også for hvordan vi ser på «Battlefield»-serien som en skandinavisk greie, som noe som er født ut av en sosialistisk tankegang, sier Bach, og utdyper:
- Mange tror kanskje at målet for spillutviklere er å komme seg til «Hollywood», men det er ikke alltid det er det beste. Vi har gjort suksess på den svenske måten, der alle kan delta med det de er best på, uansett hvor i firmaet de måtte befinne seg. I USA har de en mye mer hierarkisk tilnærming til spillutvikling, der de beste ideene kanskje ikke blir hørt.
Bach ser seg rundt, og smiler tilfreds.
- Det så i hvert fall ut som om folk var fornøyd her i kveld?
«Battlefield 3» lanseres til PlayStation 3, Xbox 360 og PC i løpet av høsten. Og her kan du se en blodfersk trailer fra det kommende skytespillet: