(PressFire.no): I fjor gikk ryktene om at Google og YouTube var ute etter å kjøpe verdens største aktør innen strømming av spill, Twitch.
Slik gikk det ikke og i stedet punget den amerikanske nettbutikkgiganten Amazon ut seks milliarder kroner for tjenesten.
Endelig ute
I juni varslet de at en lansering i løpet av sommeren og etter noen utsettelser trykket de i går endelig på knappen.
YouTube Gaming er en tjeneste som er skreddersydd for strømming av spill, og tjenesten er ikke veldig ulik den vi kjenner fra konkurrenter som Twitch eller Hitbox.
På noen punkter har de imidlertid funksjoner som skiller dem fra de andre tjenestene – blant annet en såkalt DVR-modus, som gjør det mulig å spole hele fire timer tilbake i strømmen.
I tillegg er YouTubes løsning basert på HTML5, i motsetning til konkurrenten som stort sett har Flash-baserte løsninger. Riktignok har jobben med å gå over til HTML5 startet, men YouTube Gaming lanserer med full HTML5-støtte.
Rausere enn konkurrentene?
Youtube Gaming lokker også med full tilgang til full kvalitet (opptil 1080p med 60 bilder i sekundet) for alle, hvor Twitch kun gir bort beste kvalitet til de som kvalifiserer til en «partneravtale».
I tillegg skal hvem som helst kunne få inntekter via tjenesten.
YouTube Gaming håndterer også bruk av ulovlig musikk på en mer direkte måte enn andre.
Et system «lytter» til strømmene og skal fange opp om det brukes musikk uten rettigheter. Om systemet oppdager «ulovlig» musikk varsles strømmeren, som får tid på seg til å slå av musikken.
Hvis strømmeren ikke slår av musikken blir strømmen blokkert fram til musikken er stoppet.
Selv om YouTube Gaming i essens er lansert er det noen funksjoner som ikke virker å være operative – vi får for eksempel ikke til å installere Android-appen på noen av våre dingser.
I reklamefilmen for den nye tjenesten vises også strømming via PlayStation 4, noe som sannsynligvis bekrefter at det kommer i beta-versjonen av den kommende maskinvareoppdateringen – som vi skrev om nylig.