Nå kan du stjele Munch-maleriene virtuelt – på Munchmuseet

Stiller ut spill om kunsttjuveri.

28. februar 2024 12:00

(PressFire.no): Det er ikke hver dag en utvikler får lov til å stille ut spillet sitt på et museum, men slik har det altså gått for den ferske utviklergjengen i Tooth Games.

I sjette etasje på Munch-museet i Oslo har nemlig deres «No Honor Amunch Thieves» fått et eget spillrom – utsmykket med bilder og lysshow.

Det hele startet i fjor da Norsk Filminstitutt arrangerte «NM i gameplay» – en spillutviklerkonkurranse med 100 000 kroner i potten som pleier å gå av stabelen hvert år.

Fjorårets konkurranse hadde nettopp «Munch» som tematikk, og en rekke spill ble produsert i løpet av en drøy uke.

Tooth-gjengen vant med sitt bidrag: Et flerspillerspill der tyveriene av alskens Munch-malerier er sentralt – og du er den som skal stikke av med de uvurderlige maleriene.

– Munch-museet kontaktet oss i sommer og spurte om vi var interessert i å videreutvikle spillet for å lage en demo de kunne ha i museet. Vi takket selvfølgelig ja til det, forteller utvikler Sebastian Mangseth til PressFire.

Spillet skal stå utstilt fram til 10. mars.


https://www.youtube.com/watch?v=9Sc3K2a38Cw

(Video: Dette er versjonen som vant NM i Gameplay)

Stjel Munch-maleriene

De siste månedene har de tatt prototypen som vant NM i gameplay og gitt det en runde puss og gnikk.

– Vi har vært veldig interessert i å utvikle spill som en form som kan være en del av museet, forteller Birgitte Aga, sjef for innovasjon hos Munch-museet.

Konseptet med å prøve ut nye ting kalles Munch Lab, og er et forsøk på å senke terskelen for å få folk inn i museet – og å gjøre det mer relevant for flere.

Inne i selve «labben» har spillet blitt montert med en spesiallagd ramme – og lysteknikken i rommet er koblet opp til selve spillingen og påvirkes av det som skjer der.

Det er snakk om et spill med et simpelt premiss: Opp til fire personer kjemper mot hverandre om å stjele så mange bilder som mulig. Når alle bildene er knabbet (eller tiden går ut) vinner den som har stjålet for høyest verdi.

Tjuvraddene kan klabbe til hverandre, kaste bomber og bli overfalt av vaktbikkjen Ivan eller selveste Munch – i spøkelsesform. Resultatet er uansett at du mister bildet du holder i, som åpner opp for å få knabbet det knabbede bildet.

Kaos, med andre ord, og fryktelig gøy om vi skal tolke de mange skoleelevene som var tilstede. Mye latter og hoing runget rundt i museet fra Munch Lab-rommet.

Det skal vi spør en klasse på vei ut om det var gøy å spille kommer det et rungende «JA».


Utviklerne svarer på spørsmål.

Suksess blant de unge

– Det har gått veldig bra. Over hundre personer har spilt så langt, og vi har ikke hørt en eneste person si noe negativt. Hovedsakelig har det vært strålende tilbakemeldinger, forteller Mangseth.

– Vi ville lage noe annerledes enn det vi antok de andre i NM ville gjøre, som vi antok ville ta form av maling, det å være Munch eller noe slikt. Vi kastet det ut døra og så på historien til selve maleriene i stedet.

Kunsten du stjeler i spillet er stiliserte versjoner av de faktiske maleriene som har blitt stjålet gjennom tidene.

Rundt spillet i Munch Lab-rommet har disse blitt trykt opp i full størrelse og hengt opp – ikke langt unna originalene i etasjene rundt.

– Dette er absolutt den største samlingen av Munch-kopier vi har hengt opp, ler ansvarlig for Munch Lab, Elise Kaspartu.

Det er Tooth-kunstner Ellen Solberg som har tegnet «kopiene» til spillet, og i tillegg har hun også lagd to egne portretter: Et av vakthunden Ivan (som ble satt inn av museet etter ranet i 1984) og et av en sikkerhetsvakt.

Med andre ord kan hun skryte av å ha egenprodusert kunst hengende i Munchmuseet.

– Det skal på CV-en, ler Solberg, som sier det har vært spennende å utforske denne delen av historien til maleriene.

Sikkerheten har heldigvis blitt kraftig forbedret siden dagene med kunsttyverier – og som seg hør og bør i et museum så voktes nå spillet like godt som den uvurdelige kunsten.


Det jobbes på spillet selv under spillingen.

Planlegger full utgivelse

De besøkende klassene på museet virket veldig fornøyd, og flere hadde spørsmål til utviklerne – men veldig mange kom også opp til utviklerne og lurte på noe annet.

– Kommer det på PlayStation?!

Det er jo planen, forteller Mangseth. Om de greier å finne penger til å tjukke ut spillet med mer innhold og noen til å publisere det.

Den store planen er å utvide spillet slik at det ikke bare er Munch det stjeles fra, men at det skal knabbes fra forskjellige museer verden over.

– Det er ikke alle spillutviklere som starter med å stille ut på Munch-museet?

– Det er nettopp det. Vi har et veldig godt utgangspunkt, føler vi. Vi er veldig stolte over det arbeidet og innsatsen vi har fått mulighet til å gjøre.

Mangseth sier han håper at dette baner vei for mer spill i «uvanlige» rom.

– Vi håper dette er starten på noe mer. Spill er et viktig kulturuttrykk som er utrolig underrepresentert i museer og kulturinstitusjoner.

Det er Elise Kaspartu enig i. Hun sier spill er en av satsingene til Munchmuseet fremover, og at det vil bli flere spillutstillinger i tiden fremover.

–Det er et viktig kulturuttrykk i Norge, og vi vil bygge bro ut til andre bransjer. Spillbransjen er en bransje som virkelig vet å engasjere sitt publikum. Så vi har lyst til å både lære av den bransjen og det de får til, og hjelpe til med å løfte den, forteller hun.

I mai skal Erlend Kirkebø stille ut et spill som også leker med Munch-konseptet – han vant riktignok ikke NM i Gameplay, men han stakk av med førsteplassen under fjorårets Spillpris-utdeling, bransjens årlige kåring av de beste norske spillene.

– Blir Munch-museet gamingsentralen i Oslo nå?

– Gjerne det!


For ordens skyld: Undertegnede satt i juryen som kåret vinnerne av fjorårets NM i Gameplay.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3