(PressFire.no): Det er lite som sier stolt norsk kultureksport som liksminke, kors opp ned, pentagram, kirkebranner, doble basstrommer, navn fra Tolkien sitt univers, intrikate bandlogoer og platecover laget på kopimaskiner.
Den ironiske distansen har for lengst meldt sin ankomst og nittitallets norske svartmetall har oppnådd klassikerstatus – og er dermed også moden for å gjenskapes i Lucasarts-ånd.
Nå kommer «A True Norwegian Black Metal Adventure» - point-n-click-spillet som hyller norsk kulturgryte på nittitallet. Eller Point-n-Clickaz, som de kaller selskapet sitt.
Kontroversiell blanding av Lucasarts og Sierra
Eivind Røbekk Hagerup og Magnus larsen er begge fans av eventyrspill og leita etter et prosjekt å jobbe sammen på.
- En gang i 2018 så fikk jeg idéen om å lage et humoristisk point & click-spill om et norsk black metal-band, litt inspirert av rollen Hoagie fra «Day of the Tentacle», forteller Hagerup.
- Jeg tenkte også på at det hadde vært gøy å la seg bringe tilbake en av de mest kontroversielle tingene fra Sierra-spillene fra nittitallet, nemlig deres hang til å la spilleren dø i tide og utide.
- Det er perfekt for et black metal-spill.
De tre utviklerne Eivind Røbekk Hagerup, Magnus Larsen og Thomas Carlsen er fans av humoren i de klassiske Lucasarts-spillene.
- Jeg lagde en kjapp prototype og sendte til Magnus. Han ble gira, og «tvang» med seg Thomas Carlsen på prosjektet.
Nå har de brukt fritiden i snart to år på å lage spillet.
Natteskrik i mørket
De tre spillmakerne kan avsløre at handlingen foregår på nittitallet.
- Det lovende black metal-bandet Natteskrik er i ferd med å gi ut sin første skive og slå gjennom. De møter på litt motgang, ikke minst i form av deres livslange nemesiser i power metal-bandet Thunderfall, avslører Hagerup.
Handlingen vil også fokusere på den mer upolerte delen av black metal.
- Vi vil nok lene oss mer mot Darkthrone her. Ingen som spiller synth i Natteskrik, liksom. Samtidig så plukker vi jo fritt fra historien, sier Hagerup, men påpeker at det er ingenting som egentlig forholder seg til historiske fakta.
Fra hjertet
Parodien kommer nok denne gangen mer fra hjertet enn ren latterliggjøring, avsløres det.
Har vi endelig kommet der at man kan lage morsomheter av stor norsk kulturhistorie?
- Ja, vi tror iallfall det. Spillet er ganske «cartoony», og det gjør jo at vi går ikke innpå det mest kontroversielle. Men samtidig så er vi ikke redde for litt blod og gørr og dødssekvenser.
- Black Metal er tøft, men det kan jo være litt komisk også! Det tror jeg de mange av folka i miljøet også er enige i.
- Metallfolk har ofte mye humor og selvironi.
Magnus Larssen skyter inn:
- Planen er i alle fall å lage et spill med alt det tullet et cartoony adventure spill pleier å ha med, uten at vi sparker black metal-sjangeren nedover.
- Dette er mer en hyllest i våre øyne. Så satser vi på at vi ikke hisser på oss noen litt for «trve» BM-hoder der ute.
- Vi er fans av sjangeren, og har venner og bekjente i miljøet, sier Hagerup og påpeker at ingen av dem har bakgrunn som musikere i sjangeren.
Mystisk skikkelse i skuggene
Magnus Larsen frister videre med de har med seg både etablerte og uetablerte black metal-musikere.
- Og på hoved-soundtracket (ambient-musikken) har vi fått med oss en kjent skikkelse fra nittitallet.
Foreløpig holder de kortene tett til brystet om hvem denne mystiske skikkelsen er.
Spillmakerne jobber med målet om å slippe «A True Norwegian Black Metal Adventure» i 2022.