Da Criterion Games, de britiske utviklerne best kjent for Burnout-spillene, omsider annonserte at det var nettopp de som skulle lage årets Need for Speed-utgave, føltes det på mange måter naturlig. Og riktig.
Dette er nemlig to serier som har en del til felles, dessuten står EA bak begge spillmerkenavnene.
Her har du en fest av et bilspill foran deg, bare for å ha sagt det først som sist, der mye minner om det du kjenner fra Burnout. «Hot Pursuit» er et slikt spill som du ikke trenger å fjerne fra konsollen din i løpet av vinteren.
For «Need for Speed: Hot Pursuit» er nemlig ekstremt slitesterkt og oppslukende, det inneholder flere engasjerende konkurranseformer og er riktig så innovativt i forhold til hvordan utviklerne prøver å holde på interessen din underveis.
Autolog, en ny funksjon som binder deg sammen med dine venner, en blodtrimmet onlinedel som er noe av det morsomste vi har vært borti fra et bilspill – og en engasjerende karrieredel der du kan velge å prøve deg både som politi og råkjører, er hovedingrediensene.
Når Facebook blir en egen spillmodus
Autolog fikk vi i PressFire demonstrert i detalj hos Criterion i London litt tidligere i høst.
Da omtalte Matt Webster, produsent bak «Hot Pursuit», at denne funksjonen er så viktig at man hos utvikleren tror at du og jeg kommer til å vende tilbake til dette spillet - i lang tid fremover.
Målet med Autolog er å få spillet til å føles online, selv om du ikke nødvendigvis spiller «Hot Pursuit» samtidig med folk som du kjenner over nettet.
Du møtes hele tiden av beskjeder som forteller deg at din bestekompis har slått tiden du trodde var helt utenfor rekkevidde for alle andre, men det blir aldri masete.
Du får følge progresjonen til vennene dine, se «skryteveggen» deres – og kan ved hjelp av et tastetrykk forsøke å vinne tilbake banerekorden.
Det som er like bra som Autolog, er den mer tradisjonelle onlinedelen som er stappet inn i spillet. Du spiller her mot inntil sju andre – og det hele begynner med at dere velger hvilken side av loven som appellerer mest.
Biljaktene som oppstår her er fantastiske!
Det er så velbalansert og godt skrudd sammen, til tross for at dere er utstyrt med våpen og har ulike biler, som alle har små nyanser som skiller kjøreopplevelsen.
At det ikke spiller noen rolle om fordelingen ble seks politi mot to råkjørere, beviser på mange måter hvor velbalansert spillet er.
Velkommen til Seacreast County
Karrieredelen er nok det stedet i spillet som de fleste vil bruke mest tid på. Du blir innledningsvis introdusert for den fiktive byen Seacrest County, et landskap som byr på plenty variasjon.
Her finner du tett skog, fjellstrøk med fare for sludd og snø, krappe veier som kveiler seg langs kystlinjen eller idylliske innlandsmiljøer med sennepsgule åkre og relativt åpne landskap.
Midt i denne fantastiske settingen suser de sprekeste sportssbilene verden har sett forbi, og på hjul ligger minst like spenstige politibiler. Har du for eksempel sett en Koenigsegg med blålys før?
I løpet av 16 år med Need for Speed-utgivelser har det dukket opp Hot Pursuit-spill før, helt i starten, så Criterion går definitivt tilbake til seriens røtter. Det finner du også spor av blant banene du møter etter hvert som du låser opp nye utfordringer og løpsformer.
Big Timber Pass er for eksempel en bane som utviklerne har kopiert direkte fra «Need for Speed: Hot Pursuit 2». Har du spilt noen av de første Need for Speed-spillene, kjenner du igjen løypestrukturen:
Det kjennes intuitivt hvor du finner en snarvei – og du kan nærmest kan føle opphavet gjennom hver sving.
Seacrest County er din store lekegrind. Kartet med utfordringer bygges ut etter hvert som du begynner på din karriere. Og du kan selv, når som helst, velge å bygge ditt renomé som politi – eller som råkjører. Du er altså ikke låst til å følge én sti, men kan gjøre som Ole Brumm og si «ja takk, begge deler».
Mer konsentrert enn «Burnout Paradise»
I motsetning til «Burnout Paradise», Criterions forrige bilspill, er «Need for Speed: Hot Pursuit» litt mer avgrenset og lukket. Og det er en bra ting, spør du meg, selv om jeg elsket dette Burnout-spillet.
For der «Paradise» var det visjonære pilotprosjektet som introduserte oss for en diger, sømløs verden med onlinefokus – og der friheten nesten var for stor til å klare å holde fokus og interessen ved like, er «Hot Pursuit» ikke mindre ambisiøst. Bare mer skjerpet og konsentrert.
Det er faktisk flere kilometer med vei representert i dette spillet sammenlignet med «Burnout Paradise». Men forskjellen er at du her alltid har oversikt.
Dette er et spill som det er enkelt å plukke opp og nyte i små drag, uten at du trenger å be arbeidsgiveren din om en ukes ferie i anledning et spillslipp, eller risikere en eksamen.
Som råkjører har du fire våpen tilgjengelig: Spikes (spikermatter), turbo, EMP (elektromagnetisk sjokkbølge) og Jammer (som blokkerer motstanderens våpen). Innretninger som du neppe finner hos din lokale Biltema-butikk og representert for å prøve å sette politiet ute av spill. Oftest, i hvert fall i starten av spillet, får du ikke alle fire – men kanskje bare to våpen tilgjengelig.
I rollen som politi, og både i en- eller flerspillerdelen, kan du tilkalle helikopterforsterkninger, legge ut spikermatter, bruke EMP eller kalle opp dine kolleger og få arrangert en veisperring.
Etter hvert som du gjør progresjon i spillet, øker disse våpnene i kraft og omfang – og sammen med målet ditt om å stige i gradene (fra nivå 1 til 20 på begge sider av karriereprogresjonen din), er det en synlig sti å få øye på for hvordan du skal angripe «Hot Pursuit».
Altså det fokuset som kanskje noen følte at «Burnout Paradise» manglet.
Biljakt akkompagnert av klassisk musikk
Variasjon, ekstremt bra AI (datastyrte biler) og mye å ta seg til, gjennomsyrer dette spillet. Enten du kjører mot klokka, konkurrerer mot sju andre sjåfører – der målet er å komme først – eller havner i et durabelig oppgjør mot Seacrest Countys lokale politi.
I starten av spillet er alt veldig håndgripelig og enkelt. Etter hvert låses noen av våpnene opp og vanskelighetsgraden økes i takt med dette. Og konkurrentene har noen overraskelser på lur til deg underveis, gjerne i det øyeblikket der du tror du har kontroll på deres kjøremønstre.
Grafisk sett syns jeg «Need for Speed: Hot Pursuit» er noe av det aller flotteste jeg har sett innen denne typen arkadebilspill. Ironisk nok får du aldri oppleve å nyte omgivelsene i fulle drag, for når du sitter bak rattet går det virkelig unna!
Og som prikken over i’en finner du et lydspor som er så delikat og effektivt at det mangler sidestykke i denne spillsjangeren: EAs sedvanlige jukebox med aktuelle pophits er selvsagt representert – men blandes med dramatiske, klassiske verk. Og det gjerne under ett og samme løp. Om politiet legger på hjul, kan du risikere at soundtracket til ditt livs biljakt skifter fra Klaxons seneste – til storslått, klassisk musikk. Som for å underbygge dynamikken i spillet.
Resultatet er mildt sagt oppslukende. Alle deler av dette spillet treffer blink, og Criterion har klart å foredle alle sine tidligere erfaringer – og komprimert der det trengs for å lage et helstøpt bilspill!
Du får imidlertid ikke oppfylt behovet ditt om du er ute etter et realistisk bilspill. Spillet har heller ikke en mulighet for å konkurrere mot en venn på en delt skjerm, noe som nok faller noen tungt for hjertet.
Det er ingen tvil om at dette på mange måter føles som et Burnout-spill. Men i ryggmargen finner du klassiske baner samt en følelse som tar oss med tilbake i Need for Speed-serien. Dette er inkluderende, det er så til de grader fartsfylt og det er moro.
Med en fantastisk onlinedel, samt Autolog-funksjonen, har du et komplett bilspill som på ingen måte kommer til å stå i fare for å visne med det første.
For når kompisen din sin bestetid ruller over skjermen – og du i løpet av et sekund vurderer om du enten skal fortsette karrieren og bli Seacrest Contys superpurk eller ta tilbake rekorden, så skjønner du at dette er oppslukende. Farlig oppslukende.
PS: «Need for Speed: Hot Pursuit» lanseres til PlayStation 3, PC og Xbox 360 den 18. november. PressFire.no har testet spillet på førstnevnte plattform, og har spilt onlinedelen.