(PressFire.no): Nintendos resultater for det siste finansåret, 2013/2014, ble offentliggjort tidligere i dag, og de er igjen nokså trist lesning.
Over de siste tolv månedene har Nintendo solgt 2.7 millioner Wii U-enheter. Totalt sett har Wii U altså solgt 6.1 millioner enheter siden lanseringen i november 2012. Det vil si at PlayStation 4, med 7 millioner solgte maskiner siden november i fjor, har passert Wii U med god margin i løpet av fem måneder.
Nintendo forutser svakt salgt av Wii U fremover, og spår 3.6 millioner solgte maskiner over det kommende finansåret.
Det vil si at selv i april 2015 forventer ikke Nintendo å ha passert 10 millioner solgte enheter.
Programvare, som er essensielt for at plattformprodusenter skal tjene penger, har heller ikke solgt imponerende bra. De bestselgende Wii U-spillene per i dag er «New Super Mario Bros U» (4.16 millioner), «NintendoLand» (3.06 millioner), «Super Mario 3D World» (2.17 millioner) og «New Super Luigi U» (1.76 millioner).
Planen fremover er å utnytte de unike funksjonene til Wii U-gamepaden bedre, blant annet ved å bruke den innebygde NFC-støtten mer.
Selskapet ser også frem til å slippe spill fra DS-håndholdte til Wii U, i nedlastbar form.
Det vil også satses mer på å promotere Nintendos kjernestyrker bedre, for eksempel selskapets rike utvalg av velkjente spillfigurer, som skal gjøres mer synlige andre steder enn bare spill.
Nintendo nevner også sin langsiktige plan for å satse på nye områder, spesielt det tidligere omtalte helsefokuset, som skal øke livskvaliteten vår med ny maskinvare.
Hva det nøyaktig innebærer er fortsatt ukjent.
– Nintendo vil fortsette å tilby nye og unike forslag, og fortsette å bidra til utvikling av hjemmeunderholdning, skriver selskapet i en pressemelding.
Det er også flere viktige spilllanseringer å se frem til, først og fremst kommende «Mario Kart 8» (lanseres 30. mai) og «Super Smash Bros.» (lanseres senere i år) til Wii U.
Ting er i det minste litt lysere for den håndholdte 3DS-konsollen, som nå har totalt sett solgt 43.3 millioner enheter.
Nintendo velger for andre år på rad å droppe den store E3-pressekonferansen i juni, til fordel for en mer begrenset, nettbasert sending og andre arrangementer.