Norske Jardar sikter på å blande «Stardew Valley» med «FTL» og pirater

- Må gjøre det jeg elsker.

30. januar 2020 13:31

(PressFire.no): Det var på en fjelltur med lillebroren i Rondane at de første bitene til spillet begynte å manifestere seg, avslører Jardar Solli til PressFire.no

- På veien nedover fra fjellet så tenkte jeg det var en fin mulighet til å bruke den lange tiden på å prate om spill vi liker.

- Da vi begynte å prate om «FTL» (Faster Than Light) og pirater, så ble jeg veldig trigga på at det var en kul idé.


- Må gjøre det jeg elsker

Sånn var unnfangelsen av det som nå blir «Seablip» - spillet hvor du blir kaptein på en sjørøverøy og drar ut på på et stort åpent hav fylt med øyer og eventyr.

Solli lot seg også inspirere av Eric «ConcernedApe» Barone – mannen som alene klarte å skape giganthitten og fenomenet «Stardew Valley».

I utgangspunktet har Solli utdannelse innen film, med fokus på manusutvikling og rolleutvikling, men i pausene var det spill han fant mest glede i. Selve lidenskapen for spill skal ha ligget der lenge – helt fra den første Gameboy Color-maskinen med «Pokemon Blue» kom i gave fra besteforeldrene.

- Sånn skjønte jeg at jeg må gjøre det jeg elsker: Jobbe med spill.

Så da begynte han å gjøre research om hvordan man lager spill og anslår at han har brukt halvannet år på Youtube for å se videoer om å lage dataspill.

- Nå føler jeg meg komfortable og trygg nok til å lage mitt eget spill.


One-man-band-isj

Den ferske spillskaperen har tatt på seg alle oppgavene selv – utenom musikken. Det er Solli som både designer spillet, lager all grafikk og koder, mens musikken er det Christian Balvig som står for. Musikken er også hovedårsaken til at han nå prøver å hente inn penger med folkefinansiering.

Målet skal være 200 timer med musikk, hvor hver øy i spillet får sin egen signaturmusikk.

Spillskaperen tar også i bruk sosiale medier for å få tilbakemeldinger på arbeidet underveis. Han forteller at han på den måten også oppdager muligheter han ellers ikke ville sett.

– Hva tenker du selv er «nytt» i spillet?

–  Jeg må innrømme at jeg ikke tenker så mye på det spørsmålet egentlig. Jeg tenker aller mest på at jeg vil lage et spill som jeg selv liker, og som gir deg en god følelse når du legger det fra deg.

– Så tror jeg at den nyskapende energien i spillet kommer frem ved at dette er mitt første spill og siden jeg gjør omtrent alle arbeids funksjoner i spillet selv, så forsterker vel det bare egenarten.

Selv savner han pirat-tema i spill.

– Pirater er et sjukt bra tema for spill, og noe som det ikke lages nok av. Det er i hvert fall noe jeg savner, så jeg tenkte at da har jeg mulighet til å lage det jeg ønsker meg!

– Pirater er også veldig kult fordi det inneholder mange historiske øyeblikk som tilbyr eventyr, spenning og action og oppdagelser på både havet og øyer. Jeg liker eventyr, så da passer det bra å jobbe innenfor en slik ramme.


Pirate bay the game

Ifølge Solli er spillets drivende essens en kombinasjon av å samle ingredienser for å bygge, samlemani, fisking og dra ut på oppdrag for andre roller i spillet for å bygge forhold.

Han kan også avsløre at dialogene endrer seg sammen med forholdet til figurene, og lover samtidig hemmeligheter.

Mange idéer skal også være skissert, men ligger i påvente av implementering. Selv gleder han seg nå mest til å begynne å forme mer av dialoger, figurer og handling før han sikter på utgivelse til neste år.

Målet skal være å slippe «Seablip» til pc og mac i løpet av 2021.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3