Sandkassespillet «Crackdown» har en dedikert fanbase. Da spillet kom ut i februar 2007, visste mange knapt nok hva dette egentlig dreide seg om – men hadde i stedet blikket festet på det lille klistermerket nederst på coveret som utbasunerte at du fikk med en tilgang til å teste «Halo 3» i mulitplayer-beta.
Men etter å ha pakket ut spillet fra plasten, og kanskje testet «Halo 3» i noen minutter, fikk mange hakeslipp.
Dette var det Grand Theft Auto-kaliber over, samtidig som det ga deg noen riktig så kule nyheter: I en fiktiv, fargesterk by kan du samle egenskaper og oppleve at du plutselig er i besittelse av superheltkrefter.
Se også: Skjermbilder fra «Crackdown».
Se også: Skjermbilder fra «Crackdown 2».
Disse RPG-elementene og friheten i «Crackdown» gjør at du kan løse oppdragene fritt, eller rett og slett bare samle såkalte orbs på toppen av hustak – og på den måten angripe dette som et slags plattformspill.
For hver orb du finner kan karakteren din hoppe stadig høyere. Ved å gå tilbake etter å ha fått slike superkrefter, finner du også ut at høye bygninger du tidligere i spillet ikke hadde sjanse til å forsere, plutselig var tilgjengelig.
Tokyo Game Show, som gikk av stabelen forrige uke, ble den første spillmessen som kunne vise frem en demo for utvalgte journalister etter annonseringen av «Crackdown 2» på E3 i sommer.
Eurogamer rapporterer nå om sitt møte med spillet og utviklerne bak, Ruffian Games.
Studioet ble opprettet av Microsoft, som plutselig fikk hastverk med å begynne arbeidet med «Crackdown 2».
Ikke alle var like fornøyd med den avgjørelsen.
Realtime Worlds-grunnlegger Dave Jones (som også jobbet på det første «Grand Theft Auto» og «Lemmings», i tillegg til «Crackdown»), har uttalt seg kritisk rundt avgjørelsen å starte Ruffian Games – ikke minst fordi det setter press på en liten by som Dundee i Skottland, og at flinke spillskapere nå har blitt vanskeligere å oppdrive i distriktet. Ikke se bort i fra at han gjerne kunne tenkt seg å lage oppfølgeren selv...
Ruffian består imidlertid av flere medlemmer av teamet som lagde det originale «Crackdown», så prosjektet er i gode hender. Dave Jones' Realtime Worlds er for øvrig i disse dager i ferd med å fullføre «APB».
Les også: «APB» avslører utgiver.
Les også: Vil du betateste «APB»?
Les også: «Crackdown 2» er annonsert!
«Crackdown 2» finner sted ti år etter det første spillet. Du befinner deg fortsatt i Pacific City og kler nok en gang rollen som en agent med superheltambisjoner. Men det nye denne gang er fiendene som sniker seg ut i smug og gater etter mørkets frembrudd.
- Det er fryktelig masse nytt i «Crackdown 2». Kjernen i spillet er fortsatt «Crackdown». Vi tror vi har klart å pusse på områder som trengte en forbedring, men beholdt essensen av det folk virkelig elsket med spillet, fortalte designer Steve Iannetta til Eurogamer under TGS.
Det betyr, i følge utviklerne, at det fortsatt er fokus på den vertikale utforskingen, innsamlingen av orbs og ikke minst; friheten til å leke seg i byen.
På de ti årene som har gått siden historien i «Crackdown», har Pacific City imidlertid fått et nytt problem å hanskes med, annet enn kriminelt pakk.
Det mange likte med det første «Crackdown» var fargerikdommen, at stort sett all handling foregikk i lyssterke omgivelser, og at det skilte seg kraftig fra andre spill i denne sjangeren rent visuelt.
Det var rett og slett feelgood-action i et åpen verden-spill.
I oppfølgeren har noe gått fryktelig galt i Pacific City.
Et mystisk virus har angrepet byen og ført til at infiserte mutanter, kalt Freaks, byr på problemer etter at mørket faller på.
Menneskene i byen står fritt til å bevege seg rundt i byen på dagtid, men etter mørkets frembrudd er det Freaks som dominerer bybildet.
Dag-og-natt-syklusen i «Crackdown 2» er noe utviklerne fokuserer på som hovedlinjene i den nye handlingen.
- Dette er virkelig viktig, fordi vi setter opp en stor gameplay-kontrast mellom dag og natt. På dagtid kommer det til å være et element hvor ting er kontrollert av The Cell og du slåss mot dem.
- Så, når natta faller på, kommer Freaks ut i gatene og du kommer til å oppleve noen temmelig ville kamper mot dem. Dette er måten vi prøver å skape en slags lys-mørke-kontrast, fortalte James Cope, produsent i Ruffian.
Dette får tankene fort over på PS3-eksklusive «InFamous» (fra Sucker Punch – skaperne av Sly Cooper-serien) som kom ut tidligere i år, et spill som av mange ble sammenlignet med «Crackdown» – bare med mørke tendenser og en lignende tvist:
Ondskap tar over byen, infiserer menneskene som bor der, og dermed skaper det en atmosfære lik den Ruffian Games beskriver til «Crackdown 2».
Les også: Vår anmeldelse av «InFamous».
Se også: Skjermbilder fra «InFamous».
James Cope fortalte videre at Freaks ikke bare er med som et morsomt historiemessig element, men at disse monstrene danner et interessant gameplayelement også.
Du er ikke lenger den eneste i Pacific City som kan utføre superhelthopp og dermed er uoppnåelig for fiendene om du velger å bruke disse egenskapene til fulle.
- I det første «Crackdown» var The Agent stort sett den kraftigste personen i verden, og det gjorde at du som oftest ikke ble truet, forteller Cope.
- The Freaks vil møte og til en viss grad overgå The Agents egenskaper i noen tilfeller. Du finner scenarioer hvor du blir jaget over hustak av en gjeng Freaks, noe som er stor moro.
Disse muterte uhyrene kan også bevege seg i stort antall, og utviklerne håper på å kunne skildre tusener av dem på skjermen samtidig.
Ett aspekt ved «Crackdown 2» som man satte seg mål om å forbedre fra forgjengeren, er nærkampmulighetene.
I oppfølgeren vil du finne et finjustert nærkampdesign, som inkluderer bedre slag og spark om du velger å ty til nevene for å rydde gatene i Pacific City.
Du kan dessuten glede deg til å bruke omgivelsene mer aktivt i det nye spillet, for man har fokusert på å gi deg variasjon på dette feltet.
I det første spillet opplevde mange frustrasjon rundt det å skulle kaste objekter på fiendene, for som oftest bommet man, forteller utviklerne i Ruffian.
- «Crackdown» er et veldig fysisk spill og vi vil forsikre oss om at det blir over the top, fortalte Cope.
En nyhet er hvordan du kan bruke gassbeholdere til kreative angrep. Om du skyter på en slik, kan du oppleve at lokket spretter av og beholderne freser rundt og forårsaker ødeleggelse og utforutsigbarhet i angrepene.
Ikke nok improvisasjon for deg? Vel, prøv å sett på en granat før du skyter av lokket på gassbeholderen, og du får en riktig så morsom og høyeksplosiv overraskelse som nok The Freaks ikke vil glemme med det første…
Utviklerne forteller at spillet nå bare er 60% ferdig, så forvent mer interessant stoff rundt oppfølgeren i månedene som kommer. Foreløpig er det vi vet at spillet vil inneholde en co-op-modus som dobler antallet som kan samarbeide sammenlignet med det første spillet, pluss at vi kan forberede oss på muterte uhyrer i mørket, nye oppdrag, våpen og karakterer.
Det planlegges forøvrig en demo på et eller annet tidspunkt, når spillet er gryteklart og vi har fått en etterlengtet slippdato.
«Crackdown 2» slippes eksklusivt til Xbox 360 en gang neste år.
Se en todelt videodemonstrasjon av spillet, fra TGS 09:
Og del 2: