Det har etter hvert blitt vanlig at tredjepartsutviklere introduserer tiltak som er ment å oppfordre deg til å kjøpe spill nytt, og beholde disse selv etter at du kanskje trodde du var ferdig (eller har gått lei).
I coveret finner du en kode, og onlinedelen av det aktuelle spillet ligger for dine føtter etter at denne er tastet inn.
Alternativet om du handlet et bruktspill, er å kjøpe et digitalt «Online Pass» i tillegg.
EA har hatt denne praksisen en god stund allerede, THQ, Codemasters og Warner det samme – og nylig kunne Sony bekrefte at også de vil introdusere sitt PSN Pass i forbindelse med lanseringen av «Resistance 3». Sony, som førstepartsutvikler, har dermed latt seg inspirere.
GamerZines påstår at Ubisoft vil introdusere noe lignende i forbindelse med slippet av «Driver: San Francisco» denne høsten. Anti-bruktspillklubben kan dermed vokse med ett nytt medlem.
Hvis denne rapporten fra GamerZines er riktig, er det neppe tilfeldig at det er nettopp «Driver: San Francisco» som blir første spill ut med en slik Uplay Passport-ordning. Spillet har nemlig en heftig, morsom onlinedel – som PressFire fikk mulighet til å teste i forbindelse med E3-spillmessen i juni.
Ubisoft har foreløpig ikke kommentert ryktene om Uplay Passport.
«Driver: San Francisco» lanseres til PC og konsoller 2. september.