- Åpenhet rundt kjønn og legning er god business

Microsoft-designer mener spillbransjen er for snever.

28. mars 2013 16:00

(PressFire.no): Spillindustrien har ikke fulgt med i timen, mener Tim Abernathy, narrativdesigner hos Microsoft.

Under en debatt på årets Game Developers Conference (GDC) i San Francisco fremholder han at bransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å holde fast på heterofile, hvite, bøffe menn som protagonister i spill. Det skriver GamesIndustry.

Abernathys påstand er at gamere er mer mangfoldige enn noensinne, og at det – om ikke annet – er dårlig forretning å lage spill med hovedpersoner som en stadig mindre del av publikummet vil identifisere seg med.

Bommer på publikummet

Ifølge studier fra den amerikanske spillindustriens interessorganisasjon, Entertainment Software Association (ESA), er 30 % av landets gamere kvinner over 18 år.

Det er langt flere enn det antatte kjernepublikummet på gutter under 18 år, som til sammenligning utgjør 18 % av spillermassen.

Likevel er de – ofte særs barmfagre – kvinnelige figurene i spill som oftest myntet på den sistnevnte gruppen.

Konklusjonen er at spillbransjen satser på spill til kun en mindre del av markedet, og dermed marginaliserer en stor, kjøpesterk gruppe.

­– Kvinner utgjør ikke en liten, perifer markedsandel. De er den nye kjernen, sier Abernathy.

Fant ikke spill til datteren

Abernathy begynte å fundere over alt dette etter å ha opplevd at datteren hans viste en helt klar preferanse for spill, bøker og filmer med kvinner i fremtredende roller. Å spille som tøffe gutter kunne hun derimot ikke fordra.

Samtidig innså Abernathy at det var svært vanskelig å finne gode alternativer – spill hvor datteren fikk spille som en jente hun kunne identifisere seg med.

Han mener en masse folk av ulik etnisitet og legning er i samme situasjon, altså at disse ønsker seg spill med figurer de kan kjenne seg igjen i.

Møter iherdig motstand

Det er likevel mange høye røster som stritter imot slik åpenhet i spill.

EA og BioWare møtte for eksempel en massiv klagestorm fra konservative grupper da de åpnet for å inngå forhold med figurer av samme kjønn i «Mass Effect»-spillene. De fikk til gjengjeld også mye skryt da de valgte å stå på sitt og forsvare dette.

Som vi nylig skrev om, har også skaperne av det kommende cyberpunk-actionspillet «Remember Me» møtt mye motgang, fordi de har en kvinnelig figur i sentrum av opplevelsen.

Kreativ leder for dette prosjektet, Jean-Max Morris, synes ikke det henger på greip at det skal være problematisk for en mann å spille som kvinne.

- Noen fortalte oss at du ikke kan få en fyr til å kysse en annen mann gjennom heltinnens øyne, fordi det føles rart, har Morris fortalt til Penny Arcade Report.

Han mener slike holdninger hemmer spillmediets utvikling og modningsprosess.

Fordommer mot kvinnelige utviklere

En av skaperne av «Portal», Kim Swift, har på sin side måttet leve med en masse fordommer bare fordi hun kvinnelig spillutvikler.

Hun har tatt til orde for at kvinner skal stå på sitt og lage modige spill. Det må til for at en skal nå frem til et mangfoldig tilbud over tid, mener hun.

- Jeg ser ikke en løsning på dette problemet om et år eller fem år, men tyve – når dagens generasjon med barn ser gode eksempler som vi bør plante nå, har hun skrevet i et blogginnlegg.

- Så jenter – mitt kamprop er dette: vær synlig, vær frittalende, vær sterk, vær smart, vær snill. Vær alt som en yngre versjon av oss kunne ha pekt på og stolt sagt «jenter lager også spill».

Tim Abernathy mener det er helt bakvendt at spillbransjen henger så langt etter på disse tingene.

- I vår industri, vår kunstform og vår forretning kan vi bare tjene på å holde opp et speil foran publikummet vårt, og se refleksjonen av det mangfoldet som finnes der, sier han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3