(PressFire.no): To norske spill var nominert til priser under årets Debug Indie Awards i Nottingham i Storbritannia i helga.
Debug er et av de største indiemagasinene i verden, og har en årlig prisutdeling for mindre spillutgivelser.
I år var Perfectly Paranormals «The Holy Gosh Darn» nominert for beste stemmeskuespill og Badger Punch med «Roguecraft» i kategorien «Retro World».
Og sannelig vant ikke begge to.
Perfectly Paranormals tidsreisespill er det tredje i «Tuesday»-serien, og setter deg i skoene til engelen Cassiel, som må forsøke å stanse utslettelsen av Himmelriket.
Nettopp stemmeskuespillet var noe vi trakk fram i vår anmeldelse av spillet, hvor vi sa at spillet hadde stemmeskuespill som «står til gull».
Til PressFire sier Perfectly Paranormal-sjef Håvard Haugrud at det er utrolig stas bare å bli nominert til prisen, og at både nominasjon og seier var uventet.
– Vi har jobbet og fokusert på voice acting i alle spillene våre, og å få denne anerkjennelsen smaker på den måten ekstra godt.
Haugrud sier at prisen i stor grad er kollega Ozan Drøsdals fortjeneste, sammen med stemmeskuespillerne.
– Han skrev all dialog og directa samtlige stemmeskuespillerne til å bli så bra som det ble, skryter Haugrud.
De kjempet i kategorien mot spillene «Still Wakes the Deep», «Farewell North», «1000xResist», «Closer the Distance» og «Two Falls», men dro altså hjem storeslem.
– Vi har jobbet og fokusert på stemmeskuespill i alle spillene våre, og å få denne anerkjennelsen smaker på den måten ekstra godt.
Badger Punch-duoen Henning Ludvigsen og Ricki Sickenger vant prisen «Retro World Award», som går til et spill gitt ut på en eldre plattform.
For noen år siden ga de ut «Rogue64» til Commodore 64, men satte ambisjonsnivået hakket høyere med «Roguecraft» – som er gitt ut til Amiga.
Spillet er et Lovecraft-inspirert Rogue-like spill der du utforsker huler og slott for å sanke rikdommer. At spillet skulle bli så populært var derimot ikke på agendaen hos utviklerne.
– Da vi så hvilke andre som var nominert, som Goodboy Galaxy og FLEA!2, så var det første vi tenkte at nei, vi har selvfølgelig ikke sjans til å vinne noe, sier Henning Ludvigsen til PressFire.
De andre spillene i kategorien var «Courier» og «Flea! 2» til NES, «Dragonyhm» til Game Boy Color, «Goodboy Galaxy» til GameBoy Advance og «Kudzu» til Game Boy.
– Det at vi vant var helt utenfor våre forventninger.
Han forteller at det hele kom såpass bardust på at de ikke hadde forberedt noen takketake – og ble stående på scenen uten å vite hva de skulle si.
Ludvigsen sier at Amiga-miljøet står sterkt i disse dager – det lanseres en rekke spill til Commodores gamle plattform hvert år.
– Amiga-miljøet er veldig sterkt og veldig tett, og vi har fått mye hjelp fra miljøet med tekniske ting til spillet, forteller Ludvigsen.
– Det gjør det ekstra gøy å få litt positiv oppmerksomhet for alle som har vært involvert og for folk som digger Amiga.