Konsollprodusentene lanserer stadig nye funksjoner til sine konsoller og introduserer dem via nedlastbare maskinvareoppdateringer. En av de mest etterlengtede funksjonene på PlayStation 3 har vært chatting mellom spillene – såkalt cross game chat.
En slik funksjon vil gjøre det mulig å kommunisere med andre spillere som befinner seg i andre spill enn deg.
Denne funksjonen har vært ryktet flere ganger, uten at Sony har klart å lansere den. Det viser seg nå at det ikke er teknisk mulig å implementere den, ifølge Sony-sjefen Shuhei Yoshida.
Grunnen skal være at spillene som kjøres i PlayStation 3-maskinen bruker alt minnet.
- Når et spill får RAM, gir vi det aldri tilbake. På grunn av det er det ikke mulig å ettermontere noe slikt, skal Yoshida ha fortalt Eurogamer.net.
- Spillene må bruke sin egen minneallokering for å gjøre stemmechatting i spillet. Det vil alltid være stemmechatting, men det er en del av spillets funksjoner. Det er ikke en funksjon fra operativsystemet. Det er grunnen i forhold til det å ha chatting mellom flere spill, forteller Yoshida.
PlayStation Vita har mer minne enn PS3, og har blitt laget med tanke på chatting både via tekst og mikrofon. Vita har 512 MB med RAM og 128 MB med V-RAM, mens PS3 har 256 MB med RAM og 256 MB V-RAM.
Det er fremdeles muligheter for å sende meldinger til hverandre på PlayStation 3, men det fungerer mer som et slags internt e-postsystem. Det kan også sjekkes mens man er inne i spillet.