PS5-vifta skal optimaliseres over tid

Vil sanke data per spill.

20. oktober 2020 12:48

(PressFire.no): Det er bare noen uker siden av Sony plukket fra hverandre en PlayStation 5-konsoll og avslørte der også fram kjøleløsningen.

Inni maskinen sitter en vifte som måler 120mm i diameter og er 45mm tjukk – uvant kost for konsoller.

Nå avslører også ingeniøren bak at designet, Yashuhiro Ootori, at installasjonen av vifta bare er starten.

I et intervju med 4gamer.net (oversatt av Resetera-brukeren Ozkare) forteller han at de vil måle temperaturen via en sensorer i strømforsyningen og tre på hovedkortet.

Det skal være den høyeste temperaturen som bestemmer hastigheten på vifta, men dataen fra disse målingene vil samles per spill og optimalisere viftekontroll basert på dataen.

Ootori forteller videre om utfordringene med å bruke flytende metall som varmeleder, og at de har brukt to år på å utvikle en løsning for å redusere lekkasjerisiko og eventuell kontakt med andre metaller.

Han kan også fortelle at den ekstra SSD-plassen for utvidet lagring er plassert slik at den vil lede bort varme til to nærliggende ventileringshull.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3