Oppdatering: President Trump har i etterkant av denne artikkelen også uttalt seg om dataspill i forbindelse med massakrene. Det kan du lese mer om her. Originalartikken følger under:
(PressFire.no): I helga ble det utført to grusomme skyteepisoder i USA. På lørdag gikk en 21-åring inn på en Walmart i El Paso, Texas og skjøt rundt seg, og dagen etter skjøt en person rundt seg i sentrum av Dayton, Ohio.
Nå går flere politikere og talspersoner hardt ut mot dataspill, og sier deres påvirkningskraft kan ha vært en faktor som gjorde at de to skytterne bikket over.
- Hvor lenge skal vi ignorere at vi på et føderalt nivå kan gjøre noe med dataspillindustrien?, sier viseguvernør i Texas, Dan Patrick, til tv-programmet «Fox & Friends».
- I dette manifestet, som vi mener er fra skytteren, så snakkes det om å leve ut «super soldier»-fantasien sin i «Call of Duty». Vi vet at spillindustrien er større enn film- og musikkindustrien til sammen. Det har vært studier som sier at det påvirker folk, og studier som sier det ikke gjøre det.
I det fire sider lange manifestet, som ble postet på internett av gjerningsmannen bare minutter før han utførte handlingen, nevnes spillet bare én plass, under et avsnitt hvor han maner flere til å angripe immigranter.
- Det er ikke feigt å plukke lavthengende frukt. Det vil si: Ikke angrip tungt forsvarte områder for å innfri din super-soldat «Call of Duty»-fantasi. Angrip lavsikkerhetsmål, står det i manifestet.
- Men ser vi på fellestrekkene, hva er det som har endret seg? Hva har endret seg her i landet? Vi har alltid hatt våpen og ondskap, men hva har endret seg før disse skytingene?, fortsatte Patrick i programmet.
- Jeg ser en spillindustri som lærer unge folk å drepe.
Patrick sier videre at det er problematisk med mobbing i sosiale medier, at barn ikke lenger får be i skolene, og at færre hilser til flagget i landet.
Toppolitiker hiver seg på
Også den ledende republikaneren i USAs kongress, Kevin McCarthy, sa seg enig med Patrick i et intervju med Fox News senere på dagen.
- Idéen med dataspill, som umenneskeliggjør individer for å spille at man skyter andre... jeg har alltid følt at dette er et problem for fremtidige generasjoner og andre. Vi har sett tidligere studier som viser hva det gjør med individer, sa McCarthy.
- Når vi ser foto fra hvordan det hele skjedde, så ser vi slike handlinger i dataspill.
Retorikken speiles også av flere kommentatorer i USA, der tidligere FBI-agent Maureen O’Connell sier hun ikke blir overrasket om skytterne spilte skytespill.
- Om jeg skulle tippe, vil jeg tro de loggførte seks til åtte timer hver dag med spill som «Fortnite» eller et av de spillene hvor du ikke gjør noe annet enn å umenneskeliggjøre folk ved å skyte av de hodene én etter én, sier hun til Fox News.
- Du ser at unge folk ikke får kapasiteten til å jobbe gjennom vanskelige ting som skjer i livet, og sammen med det å aktivt gjøre noe som umenneskeliggjør folk i timesvis på timesvis hver eneste dag. Jeg synes det er en dårlig kombinasjon, og noe vi må se nærmere på. Det er noe vi har sett flere ganger med disse skytterne.
umenneskeliggjør individer.
umenneskeliggjør individer.
Holder ikke mål
Disse uttalelsene er i strid med mye av dagens forskning på feltet.
Det er nemlig gjort en del forskning på korrelasjonen mellom vold i spill og vold i det virkelige liv, der metastudier peker mot at det ikke er noen særlig påvirkning. Noen studier viser at sportsspill, ikke voldsspill, kan gi økt aggressjonsnivå.
I 2014 gikk psykologiprofessor Christopher Ferguson ved Stetson Universitet ut og ba folk i viktige politiske stillinger å slutte å legge skylda på dataspill. I en omfattende studie konkluderte teamet hans at det neppe var noen sammenheng mellom å spille voldelige spill og å utføre vold.
Dersom spill gjorde folk voldelige ville vi sett en økning i voldsbruk blant unge i takt med at voldelige spill ble mer populært, ifølge Ferguson. Istedet fant studien at voldsbruken hadde gått noe ned.
- Denne forskingen kan kanskje hjelpe samfunnet med å fokusere på de tingene som virkelig gjelder, og slutte å bruke unødvendige ressurser på å forfølge moralske agendaer med liten praktisk verdi, tordnet forskerne.
En 2019-studie fra Oxford viste heller ingen sammenheng mellom dataspillbruk og aggressjon hos tenåringer.