Den britiske soldaten James Greysons’ bror blir infisert av Chimera og James tvinges dermed til å ta ham av dage. Konsekvensene blir at han går bananas, og dermed blir sperret inne.
Men, på tross av hans mentalt ustabile tilstand, har invasjonen av Chimera blitt så stor at verden trenger hans kamperfaring for å ta tilbake Europa.
Som dere sikkert skjønner er ikke historien av det overraskende slaget. Videobutikker og kiosklitteratur er fylt med både filmer og bøker hvor menneskeheten legger sitt siste håp i hendene på en lovløs. En hensynsløs entitet, som er så plaget av urett og raseri at han kan manifestere en storm av pur faenskap.
INSPIRERT AV ACTIONSTOREBRØDRE
James Greyson er sint, det er ingen tvil om det, og det gir ham rette piffen til å være vemmelig i både språk og oppførsel. Noe som kunne blitt gjort med stil, men den påtatte britiske aksenten og den litt for kalkulerte banningen, gjør at jeg mistenker at det er viktig for markedsavdelingen hos utvikleren at 16-åringer også synes dette er tøffe greier.
Heldigvis blir det aldri så ille at du krøller deg i stolen, men spillet kunne definitivt med hell moderert den macho tonen litt.
«Resistance Retribution» har nemlig ingenting å skamme seg over når det gjelder det spillmekaniske.
Utvikleren har valgt å gå for et spill i samme sjanger som sine storebrødre på PS3, men har valgt en kameravinkel i tredjeperson i stedet for førsteperson.
FPS’er på håndholdt har vært en relativt trist affære på håndholdte konsoller, men det åpner også for noen andre muligheter.
I «Resistance Retribution» har utvikleren lagt til et dekningssystem. Systemet er relativt likt det vi har sett i «Gears of War», «Uncharted: Drake’s Fortune» og sist: «Killzone 2». Du klistres til hindringer eller vegger, og kan stikke hodet ut for å skyte når timingen måtte føles korrekt.
Dekningssystemet, sammen med at spillet automatisk hjelper deg med å sikte på fiender, senker hastigheten i spillet og kompenserer for analogstikke nummer to. I «Resistance Retribution» bruker du nemlig knappene X, trekant, firkant og sirkel for å styre siktet.
Men gjør ikke automatsiktet jobben, kan du også velge å sikte manuelt.
NESTEN ET PS3-SPILL
Uheldigvis finnes det øyeblikk i spillet hvor dekningssystemet ikke fungerer som det burde. Ved flere anledninger har jeg trengt dekning, men selv om objekter i området tilsynelatende ser ut som de skal fungere som dekning, så virker de ikke.
Disse sekvensene blir derfor mye vanskeligere enn de burde. Spillet baserer premissene sine på et dekningssystem, men for å heve vanskelighetsgraden så fjerner utvikleren i perioder et redskap som føles nødvendig for at spillmekanikken skal fungere. Det føles både unødvendig, urettferdig og billig.
Spillutvikleren har latt seg inspirere av de overraskende gode «Syphon Filter»-spillene (det er faktisk samme studio) til PSP, og klart imitasjonen uten å miste verken identitet elle fokus på «Resistance»-universet. Det er ingen dårlig bragd.
Skal jeg klage på noe, vil jeg påpeke at den kreative bruken av våpnene fra «Resistance 2» ikke er helt til stede. De fleste våpnene kan brukes på to måter, men den store kreative vrien de hadde «Resistance 2» er dessverre ikke helt der.
Ellers er dette et glimrende, lite actionspill i lommeformat.
Og har du «Resistance 2» på PS3 kan du «infisere» James Greyson, noe som gir ham muligheten til å puste under vann, samt å regenerere helse.
Du kan også koble PSP’en til en PS3 for å bruke en Dual Shock 3-kontroller for å spille. Og har du en nyere PSP-modell, kan du faktisk koble spillet til TV’en også – noe som betyr at du plutselig bruker en PS3, en Dual Shock 3, en PSP og en TV for å spille et PSP-spill.
Lykke til i sikkerhetssjekken på Gardermoen.