For et års tid siden var det mye bråk rundt «Call of Duty»-utvikler Infinity Wards. Utvikleren mente de ikke hadde fått utbetalt bonuser, Activision presset på for flere «CoD»-spill, og til slutt endte det med at veldig mange forlot utvikleren etter at de to IW-sjefene plustelig fikk sparken.
Ikke lenge etter ble det klart at de utstøtte sjefene hadde samlet seg og startet et eget selskap, kalt Respawn Entertainment. Der endte også de fleste av de som sluttet i Infinity Ward. EA ble annonsert som utgiver for deres kommende spill.
Etter det har det vært dørgende stille fra den kanten, men i dag kunne EA, under et investormøte, kaste bittelitt lys over hva ståa er. Det er ikke akkurat mye info å hente, men utålmodige fans av utviklerne har lenge ventet på et pip fra den kanten.
Det var EA Labels-sjefen Frank Gibeau som under møtet snakket om muligheten til å sette spill de har under utvikling hos Respawn og Insomniac direkte opp mot titler i samme sjanger hos konkurrentene.
- Titler som Respawn [utvikler], og jeg synes Insomniacs' er litt mer et action-spill enn en ren shooter, vi kan drysse disse inn hvor vi ser det er fordelaktig å gjøre det, enten på utgivelsesplanen vår eller fra et sjangerståsted.
- Disse spillene er mer sci-fi-orienterte, og vil la oss konkurrere med spill som «Gears of War» og «Halo».
Dette henger også sammen med avsløringen at Respawn har hyret inn Star Wars-designer Iain McCaig, en sci-fi-designer som var mannen bak bl.a. Darth Maul og Queen Amidala. Ikke er han fremmed for spillutvikling heller - han var med på å designe «Secret of Monkey Island» i sin tid.