(PressFire.no): Denne uka går gigant-rettssaken mellom Apple og Epic Games av stabelen.
Sistnevnte saksøker Apple for å ha blitt sparket av iOS-plattformen, etter at de introduserte en måte å omgå å måtte betale en andel for sine «Fortnite»-skins til iOS-skaperne.
Apple på sin side sier at dette var et klart brudd på deres retningslinjer.
Epic lanserte så en egen kampanje mot Apple, der de sa at de omgikk betalingene for å lage et poeng ut av at Apple tar 30 prosent av all omsetning på sin iOS-butikk. Epic mener at 12 prosent er en mer rettferdig prosentandel, noe som er standarden i deres egen spillbutikk, Epic Games Store.
De saksøker derfor også for monopoldrift som resultat av denne andelen, siden det ikke er mulig å lansere en egen butikk på Apples dingser.
Apple skal ha tilbudt Epic en 12 prosents-avtale, ifølge interne dokumenter, men Epic-sjef Tim Sweeney skal ha sagt at de kun ville godta det dersom dette ville gjelde for alle utviklere.
I rettssakens første dag har det vært store presentasjoner fra begge sider, der Epic har vist slides med mursteiner og bensinstasjoner for å forklare hvordan Apples «walled garden» fungerer.
De har også dratt fram 13 år gamle eposter fra Steve Jobs som de mener viser at Apple alltid har tenkt på å hindre andre aktører på sin plattform.
Apple har forklart at de slett ikke driver markedsmanipulering, og at de bare er en av mange aktører som tar 30 prosent av omsetningen – og at en dom mot de vil få ringvirkninger også for Nintendo, Sony og andre.
De påpeker også at bare syv prosent av omsetningen til «Fortnite» kom fra iOS.
I en litt ekkel greie har Epic implementert en «Save Fortnite»-kampanje rundt spillet sitt for å få barn og unge til å angripe Apple i sosiale medier. Det ble også tilfellet da rettssaken startet, hvor en åpen kanal lar hvem som helst ringe inn og lytte til rettssaken.
Dessverre hadde de ansatte i lokalene glemt å skru av muligheten til å snakke, så rettssaken ble utsatt i nesten tjue minutter fordi «Fortnite»-fans ringte inn og skrek «Save Fortnite» og reklamerte for sine YouTube-kanaler før noen fant «mute»-knappen.