Da «Scribblenauts» ble vist under E3-spillmessen i Los Angeles i fjor sommer, regnet «alle» med at vi potensielt stod ovenfor et av 2009s beste spill. Og det utgitt til Nintendo DS. Premisset for spillet er fantastisk: For å løse oppgavene i et puzzle-/plattformmiljø, handler det nemlig om å skrive objektene inn i historien, for å skape nettopp de hjelpemidlene du trenger.
Ordlisten over gjenstander du fant i spillet var på svimlende 22.800. Minst. Ikke rart at utvikleren 5th Cell reklamerte for spillet med det fengende slagordet «Write Anything. Solve Everything». De hadde til og med klart å blokkere for forsøk på å leke pervo og lefle med tungt lisensierte merkenavn. «Mikke Mus + grillpølse», funket derfor dårlig.
Men da «Scribblenauts» endelig ble lansert i oktober i fjor, ble noen alvorlige svakheter avslørt i praktisk bruk som ødela heltestatusen til spillet. Blant annet var kontrollerne upresise og det hyperambisiøse konseptet harmonerte ikke i praktisk oppgaveløsning. Mange mente derfor at forsøket på å overføre en omfattende ordbok til å bli et underholdende spill hadde vist seg å være langt fra vellykket.
Nå som oppfølgeren, «Super Scribblenauts», er på trappene, har utvikleren lovet bot og bedring. De har adressert feil og mangler, og i tillegg introduserer de muligheten til å skrible inn et adjektiv om du ikke er fornøyd med bare å fremkalle gjenstander og figurer. Det betyr blant annet at du kan trylle frem en liten drage, polka-dot-kledd t-rex eller stinkende troll.
I den ferske traileren som nå er sluppet, i forbindelse med spillmessen GamesCom i Köln som går av stabelen denne uken, ser du selv eksempler på noen av disse nyvinningene.
«Super Scribblenauts» lanseres til Nintendo DS i oktober.