Size DOES Matter

Sinnsykt frustrerende – på den gode måten.

(PressFire.no): Noen som husker «Frequency» og «Amplitude»?

Spillutvikleren Harmonix leflet nemlig med rytmespill lenge før «Guitar Hero»-serien ble allemannseie for snart 10 år siden – og mange har prøvd seg siden («Frets on Fire», «Donkey Konga», «Stepmania» og så videre).  

Med «Size DOES Matter» er det den uavhengige (og nyutdannede) gjengen i norske DOS Studios som nå prøver seg på musikkbasert millimetertiming á la «Amplitude», skreddersydd til en smarttelefon nær deg.

 

Tidvis briljant

Og som et rendyrket rytmespill tuftet på «småspilling» over korte økter, er «Size DOES Matter» tidvis briljant.

Premisset er enkelt: Flytt en strek opp og ned på skjermen for å manøvrere den gjennom tilstrømmende porter, av ulik størrelse. Av den grunn er det ikke bare plasseringen av streken man må ta hensyn til, men også lengden.

Det kan høres komplisert ut, men alt styres på hendig vis mens du holder telefonen sidelengs og taktfast sveiper tomlene over sin respektive side av skjermen.

Sånn sett har «Size DOES Matter» knekt den grunnleggende koden: Selv om læringskurven er lav nok til at alle kan delta, krever det innøvd fingerfinesse å mestre de vanskeligste partiene.

Mestringssuget blir desto større når man oppdager at hver låt byr på raskere partier hvis man treffer 100 prosent av portene i det foregående partiet, og plutselig har man det gående.


Sinnsykt frustrerende - på den gode måten

På sitt raskeste krever «Size DOES Matter» mer muskelminne enn øye-hånd-koordinasjon, og er i så måte sinnssykt frustrerende - på den gode måten.

Mitt eneste virkelige problem med spillet er den evinnelige «dubsteppen» som preger den ellers så magre spillelista. Etter å ha sveipet meg innbitt gjennom den samme låta for 32. gang, kan den hurtige tempovekslingen og de frenetiske sirenene etter hvert føles som en prøvelse i seg selv.

Det er kult med norske artister som Savant og Philter i et norskutviklet spill - spesielt sistnevntes «8-Bit Smiles» gjør seg godt i interaktivt format – men det hadde definitivt vært rom for å utforske mer av den gryende norske elektronikascenen.

 

«Size DOES Matter» havner uansett innafor med god margin, som et snertent lite rytmespill med plenty av utfordringer. Det er langt fra å være spesielt oppsiktsvekkende i sin sjanger, men er til gjengjeld bunnsolid i grunnfortøyningen.

Hvis DOS Studios skulle planlegge å utvide spillelisten, har jeg for øvrig bare én oppfordring til de unge spillskaperne: Mer lavmælt og funky elektronika, takk!

PS! Android- og Amazon-versjonen slippes førstkommende torsdag.

Oppsummering
Positivt
Vanskelig og utfordrende av de rette grunnene.
Negativt
Kun én musikksjanger.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3