Slik har du ikke sett «Ocarina of Time» før

Har fått støtte for ray tracing og 60 bilder i sekundet.

8. juni 2022 13:53

​(PressFire.no): Det er hobbyutvikler Dariosamo som på Twitter avslørte arbeidet han har gjort med å implementere såkalt ray tracing i Nintendo 64-emulatorer.

Han har jobbet med verktøyer som skal gjøre det lettere å optimalisere PC-versjonene av N64-spill, men etter hvert har han fått til å implementere ray tracing som en egen plugin til emulatorer.

Ray tracing, eller strålesporing på norsk om du vil, er en avansert kalkulering av hvordan lys, skygger og refleksjoner opptrer i dataspill – og simulerer hvordan disse fungerer på en svært realistisk måte, inkludert hvordan lys reflekteres av forskjellige materialer.

Dariosamo viser fram hvordan dette ser ut i den nye PC-versjonen av «Zelda Ocarina of Time» (en portering gjort mulig etter at fansen lagde sin egen kildekode), hvor han også har lagt til støtte for ultrabrede skjermer og 60 bilder i sekundet.

Spillet er opprinnelig hardkodet til 20 bilder i sekundet på Nintendo 64, og tidligere forsøk på å øke bildeoppdateringen i emulatorer har gjort at logikken i spillet har blitt ødelagt.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">I&#39;d like to reveal that RT64, the path tracer behind sm64rt, is evolving into an N64 emulator plugin.<br><br>Here&#39;s a small reel of footage I&#39;ve captured from games that are already showing results.<br><br>Ray traced lighting, object motion blur, widescreen, DLSS and 60+ FPS. <a href="https://t.co/qLJHzGfKUc">pic.twitter.com/qLJHzGfKUc</a></p>&mdash; Darío (@dariosamo) <a href="https://twitter.com/dariosamo/status/1532736513183731713?ref_src=twsrc%5Etfw">June 3, 2022</a></blockquote>

Et av problemene med å legge til ray tracing i Nintendo 64-spill er at veldig få spill, om noen, faktisk inneholder mange dynamiske lyskilder – i stedet er alt av skygger og lys bakt inn i teksturene eller «jukset til» på andre måter.

Derfor må spillet (og alle andre spill) få lagt inn dette manuelt, et arbeid gjort lettere av at fansen også har utviklet egne verktøyer for å gjøre nettopp dette.

Dariosamo sier at det gjenstår svært mye arbeid før det hele blir sluppet, men at resultatene så langt har vært oppløftende.

Kan ikke Nintendo bare hyre inn disse folkene?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3