Slik var EAs TGS-brief

Tokyo Game Show tjuvstartet med EAs pressekonferanse. Her er høydepunktene.

23. september 2009 10:27

Spillmessen Tokyo Game Show starter ikke offisielt før i morgen, 24. september. Men EA hadde likevel invitert til pressekonferanse i natt norsk tid, for å fortelle de fremmøtte journalistene om noen av sine spillnyheter.

Her finner du flere av våre TGS-saker.

Det var få overraskelser under pressekonferansen. Stort sett handlet det om de samme trailerene, nyhetene og presentasjonene som man tidligere har fått servert under GamesCom og E3.

I følge Kotaku, som var til stede under seansen, var omtrent 60 journalister pakket sammen for å overvære misjoneringen fra Electronic Arts. Hovedsakelig journalister fra Vesten og Asia.

375 MILLIONER KAMPER ONLINE

Etter en trommevirvel, Japan-style, ble først en trailer for det Zelda-aktige DS-spillet «Tsumuji» vist frem.

Stikkord her: En gigantisk slange og en ung, blond gutt som hopper på steiner.

Spillet vil bli lansert neste vår i Japan, fortalte Rex Ishibashi fra EA Japan.

Neste spill ut: «FIFA 10» ble også vist frem, ikke helt uventet.

Et viktig spill for EA å få fokus på i Japan, som tradisjonelt har vært et solid Pro Evolution Soccer-territorium.

Kotaku mente det var den samme traileren som ble vist under GamesCom nylig, som setter fokus på 360-graders driblinger, økt variasjon når det gjelder angrep og forsvar og deres Virtual Pro-modus.

Les også: EA viste «FIFA 10» under GamesCom.

For å overbevise den japanske delen av publikum, brakte EA så opp Kaz Mikita (produsent for FIFA-serien) på scenen. Han vitset rundt det faktum at han har jobbet i ”eksil”, i Canada, med FIFA-spillene i ti år nå – og at han ikke turte å vende hjem før FIFA var det beste fotballspillet.

Han fortalte at over 375 millioner FIFA-kamper har blitt spilt online og at man har lyttet til fansen for å finne områder i spillet man kunne forbedre. Eksempler på dette, som har resultert i nyheter i «FIFA 10», er ”practice arena”, ”continious play” og ”quick free kicks”, fortalte han.

MYSTERIER PÅ DS

«Army of Two: 40th Day» var neste spill ut. Benoit Richer, level design director, fortalte at man ønsket å pushe co-op-opplevelsen enda lengre i oppfølgeren.

Spillskaperne spilte gjennom et parti for å vise hvor mye samarbeidsmuligheter du vil få i spillet, og det var det for Army of Two-oppfølgeren.

Les også: Vi fikk demonstrert Army of Two-oppfølgeren på E3.

Så var det duket for «Dead Space Extraction», Wii-spillet som kommer ut om en drøy uke.

Fokuset ble lagt på å fortelle forsamlingen om den stolte tradisjonen Nintendo-plattformene faktisk har når det gjelder skrekkspill.

Journalistene som befinner seg på TGS ble invitert til å prøve spillet etter pressekonferansen, og en ny trailer ble vist frem.

Neste del av den timeslange briefen dreide så fokuset mot DS og «MySims Agents». Mitch Ueno, produsenten bak spillet, viste frem en trailer til spillet som er ute senere denne høsten. Spillet har fokus på oppdagelse og mysterier. Eksempler på dette er at du må følge fotspor, hacke computere og samle annen info for å låse gåtene.

DS-versjonen av spillet inneholder 10 minispill, og lanseres 1. oktober i Japan.

«Need for Speed: Nitro» ble så vist frem. «Need for Speed: SHIFT» kom i hyllene forrige uke, så fokuset var nå dreid mot Wii-tittelen som kommer ut senere. EA fortalte at spillet er bygd fra scratch og er lagt opp slik at både bestemor og gamere kan kose seg, fortalte man.

Stikkord er tilgjengelighet og drifting. Karrieremodusen inneholder fem byer. Du starter i Rio, men inneholder også Madrid, Dubai og Shanghai.

L4D2-DEMO NESTE MÅNED

Så over til «Left 4 Dead 2». Det første spillet solgte over 2 millioner kopier, og oppfølgeren, som noe overraskende ble annonsert på E3 i sommer, er snart ferdig.

Etter å ha vist en trailer, ble det gledelig annonsert at en demo vil slippes om en måneds tid, 27. oktober.

Fullversjonen er ute 20. november.

Les også: Vi møtte en av utviklerne bak L4D2 på E3.

«Dante’s Inferno» inntok så podiet. Man tok seg tid til å gå gjennom flere elementer i Dante’s Hell, og denne gang var fokuset satt på lust (begjær) som er en ny dødssynd i forhold til de som allerede har blitt vist pressen.

Bossen i denne delen av spillet er en naken, Cleopatra-lignende dame. Selv om hun er toppløs har EA av en eller annen grunn fjernet enhver antydning til brystvorter.

DICE kom så opp på scenen og viste frem en ny del av «Battlefield: Bad Company 2». Ørkenbrettet gir deg 15 tilgjengelige kjøretøy, fra ATV’er til helikoptre.

Se også: Helt ferske skjermbilder fra «Battlefield: Bad Company 2».

Svenske DICE fokuserte på å skryte opp sin nye Frostbyte-spillmotor, med kjælenavnet Destruction 2.0, og viste gjennom en demonstrasjon hva slags ødeleggelser du kan more deg med i oppfølgeren når de havarerte flere bygninger fra luften med raketter.

Utviklerne avsluttet med å love forsamlingen at dette vil bli den råeste multiplayeropplelvesen online du vil få i 2010. Spillet har fått releasedato 5. mars.

Og det markerte punktum for det EA hadde med seg til Tokyo. Forvent flere nyheter fra TGS de kommende dagene. Messen starter offisielt i morgen og varer til og med 27. september.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3