(PressFire.no): Sony hadde i dag en liten presentasjon med hardware-guru Mark Cerny, hvor de gikk gjennom en del av innmaten i den nye PlayStation-konsollen som skal lanseres før jul.
Dette var egentlig en presentasjon selskapet skulle ha under utviklerkonferansen GDC, men denne ble kansellert på grunn av corona-frykt, og følgelig fikk vi den på nett i dag.
Vi fikk ikke se selve konsollen, og heller ikke noen spill – noe Cerny sa det ville være «mer enn nok tid til» senere i år.
PlayStation 5 vil på papiret ha mange av de samme komponentene som i Xbox Series X, bare skrudd til litt annerledes:
CPUen er en åttekjerners Zen 2-basert AMD-chip som vil kjøre med en variabel frekvens opp til 3,5 Ghz. Xbox Series X har på sin side en liten bump opp til 3,8 Ghz.
GPUen i PlayStation 5 er, som Xbox Series X, basert på AMDs RDNA 2-teknologi. 2,23 Ghz og 10,3 teraflops. Til sammenligning skal Xboxen yte 12 teraflops.
Bakoverkompabilitet er et fokusområde, og konsollen skal kunne kjøre det meste av PS4-spill.
Sony sier det ikke er automatisk at alt fungerer med de nye prosessorene, men de har testet de 100 mest populære spillene på PlayStation 4 (målt i spilletid), og fant ut at nesten alle ville kunne kjøre på PlayStation 5 ved lansering og uten ekstra arbeid.
De resterende spillene må fikses litt av utviklerne.
Det er også egen hardware for såkalt Ray Tracing i konsollen, som kan brukes til både ultrarealistisk lyssetting og lydsimulering.
Mye fokus ble lagt på å forklare at en teraflop ikke er det samme som en annen teraflop, og at man ikke må se seg blind på tallene – for det er nå så mange andre parametere som betyr noe.
Cerny innrømmer at de har tynt viftene på PlayStation 4 for mye i enkelte spill, og mye tid har blitt brukt på å finne ut hvordan de kan balansere kraft og varme i PlayStation 5.
Kjapp disk
På minnesiden har konsollen den samme konfigurasjonen som en Xbox, med 16 gigabytes GDDR6-minne.
Og som med den nye Xbox-boksen, er også mye av fokuset her lagt på at PlayStation 5 inneholder en lynkjapp SSD. I motsetning til det lille overtaket Xbox har i CPU- og GPU-kraft, har derimot PS5 en kjappere SSD enn Microsofts boks.
- Lastetider kunne bli ganske kjipe, sa Cerny under presentasjonen, med henvisning til størrelsen på PlayStation 4-spill og lastetiden der.
Fra å laste én gigabyte på tjue sekunder på PlayStation 4, sier Cerny de nå kan laste to gigabytes på et kvart sekund.
SSD-disken vil også gjøre at det ikke lenger vil være nødvendig å installere patcher, sier Cerny. SSDen er 825 gigabyte stor, med en vanlig lesehastighet på 5,5 gigabytes per sekund, men gjennom komprimering skal spill laste mellom 8-9 gigabytes per sekund – med en teoretisk maks på 22 gigabytes per sekund.
Sony sier de har produsert mange custom chips som hjelper til med dette, i en symbiose kalt «Kraken» – og målet er at spill skal kunne starte på bare ett sekund.
Kringlyd Deluxe
Cerny sier at de har jobbet mye med lyden, og har derfor dyttet inn en egen lyd-chip som kan ta seg av, kalt Tempest.
Med PS4 måtte lydprosesseringen gjøres av CPUen, men nå skal alt dette gjøres via denne nye chippen. Dette skal gi 3D-lyd som gir spillerne mulighet til å lettere plassere lyder i spillene.
Sony har målt hvordan hodefasong og ører påvirker oppfattelsen av lyd (såkalt HRTF), og skrudd til den nye teknologien til å gi best mulig lyd basert på hvilke høyttalere du har.
Såpass fintfølsomt er denne teknologien at Sony sier de bare har gjort ferdig hodetelefon-lyden enda og at de nå jobber med tv-lyd. Du skal kunne velge mellom fem forskjellige varianter av HRTF-konfigurasjonene for å finne det som passer best for deg.
I fremtiden ser Cerny for seg at brukere skal kunne spille enkle lydbaserte spill for å finpusse lyden til seg selv, eller til og med kanskje kunne sende inn bilder av ørene sine og la en AI gjøre det for deg.