- Sony vil strippe ned gratistjenestene

Sony ser rødt, og kan komme til å stramme inn på hva som er gratis på PlayStation Network, mener analytikere.

15. april 2012 15:20

(PressFire.no): Sony har en vegg av røde tall å hamle opp med i disse dager, med forventet tap i dette finansåret på svimlende 37,1 milliarder kroner – det største tapet selskapet noen gang har sett.

Det har ledet Sony-sjef Kaz Hirai til å iverksette en omfattende omstrukturering, som vil koste 5,4 milliarder kroner og sende hele 10 000 ansatte på leting etter nytt arbeid.

Et ledd i deres videre strategi vil være å styrke tilbudet på (og inntektene fra) spilltjenesten PlayStation Network (PSN). I likhet med den rivaliserende Xbox Live-tjenesten, tilbyr PSN et stort utvalg nedlastbare spill og annet innhold, samt at de tilrettelegger for å spille mot andre over internett.

Vil stramme inn

I forbindelse med Sonys omstrukturering, blir det spekulert i om Sony vil nærme seg modellen Microsoft kjører på Xbox. Bransjeanalytikeren Michael Pachter har uttalt at han ikke tror de vil kreve en månedlig sum, men likevel legge opp til at brukerne får mer ut av det om de betaler.

- Jeg tror det er usannsynlig at de vil kreve betaling, men jeg tror de vil strippe ned gratisversjonen til bare å inkludere flerspillertjenesten og ikke stort annet, så folk oppfordres til å betale, sier Pachter til Games Industry.

En annen analytiker, Billy Pidgeon, tenker i samme baner. Han tror Sony vil, og bør, finslipe en «freemium»-modell for PSN.

- Bør utvide på tvers av medier

Pidgeon mener også Sony bør tilrettelegge – litt brennkvikt – for å utvide tilbudene på PSN.

- Sony bør mobilisere kjapt nå for å tilby betalt innhold på PSN utover det som er rent spillrelatert, sier han, og henviser til at rivalen Xbox Live i disse dager er ivrige på blant annet å inngå samarbeid med TV-nettverk og å tilby applikasjoner for konsollen på tvers av medier.

- Sony bør sikte mot å inngå avtaler med andre medienettverk, spesielt innen kabel-TV, som sannsynligvis blir et nøkkelmarked for konkurrenter som Microsoft, Apple og Google, sier han.

Sony planlegger nå en omfattende redningsaksjon, som vil innebære store kutt spesielt i TV-divisjonen, og en mer fokusert satsning på spill, foto og mobil.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3