(PressFire.no): Den russiske betalingstjenesten Xsolla, som har spesialisert seg i å levere betalingsløsninger for dataspill, har fått hard kritikk etter å ha sparket rundt 150 ansatte fra kontorene sine i Perm i Russland nylig.
Det er derimot ikke selve nedskjæringen som har skapt kontroverser, men heller måten det ble gjort på. Det var App2Top.ru som først omtalte saken.
I en epost til de ansatte skriver Xsolla-grunnlegger Aleksandr Agapitov at de har brukt «big data»-analyse for å luke ut «uengasjerte og ikke-produktive ansatte» som har jobbet hjemmefra.
– Du mottar denne eposten fordi mitt big data-team har analysert dine aktiviteter i Jira, Confluence, Gmail, chatter, dokumenter og dashboard, og har tagget deg som en uengasjert og ikke-produktiv ansatt, skriver Agapitov.
– Med andre ord, du har ikke alltid vært tilstede på arbeid i tiden du jobbet hjemmefra.
– Mange av dere blir kanskje sjokkert, men jeg mener oppriktig at Xsolla ikke er for dere.
Eposten har høstet skarp kritikk i sosiale medier, der selskapet anklages for å spionere på sine ansatte.
I etterkant har Agapitov forklart til App2Top.ru at de «ønsker at alle våre ansatte daglig tenker på hvordan deres handlinger og avgjørelser påvirker selskapets skjebne og suksess».
Kort tid etter at mailen lekket ut på nettet annonserte Agapitov at han ville ha en pressekonferanse. Lenken til denne ble så delt på Facebook, hvilket betydde at hvem som helst kunne gå inn og stille spørsmål.
Blant svarene skal Agapitov ha sagt at grunnen til sparkingen var at selskapet hadde mindre enn 40 prosent vekst sist år, og at ledelsen i selskapet ikke ble målt på samme måte som utviklerne.
Selve tiden brukt til koding blant utviklerne som fikk sparken ble ikke regnet med i «analysen».
Han la deretter ut en melding på Twitter som også har skapt storm:
Tweeten kan oversettes til noe sånt som «jobb hardt eller dra til helvete».
Betalingsløsningen Xsolla leverer brukes i flere av verdens største dataspill og spilltjenester, inkludert «Roblox», «PUBG», Twitch, Steam og Epic Games Store. Utgivere som Ubisoft og Take-Two benytter seg også av tjenesten.
I Norge har Funcom brukt tjenestene til Xsolla for PC-versjonen av «Mutant Year Zero».
I tillegg støttes også prisutdelingen Nordic Game Awards av selskapet. Det gjør også pitche-konkurransen NGDC, som hadde kvalifiseringer under NM i Gameplay i regi av Norsk Filminstitutt.