I begynnelsen av mai ble det kjent at Disney ikke var helt fornøyd med salgstallene for bilspillet «Split/Second: Velocity», utviklet av britiske Black Rock Studios.
Resultatet ble at over 100 ansatte måtte gå. Kilder fra Black Rock som Eurogamer snakket med fortalte at frustrasjonen har herjet i perioden før avskjedigelsene. For man hadde forsøkt å presentere planer om «Split/Second 2», samt en oppfølger til 2008-spillet «Pure» uten hell. Et fåtall av de ansatte fra Black Rock beholdt jobbene sine, og jobber nå med et hittil uannonsert spill.
Disneys spillsatsning har det siste året blitt kraftig justert, og det virker som fokuset for underholdningsgiganten har blitt dreid mot mindre prosjekter - gjerne myntet på iOS-plattformene eller Facebook. I fjor sommer kjøpte Disney utvikleren Playdom og man markerte dermed et slikt kursskifte. Flere Disney-eide spillstudioer har i løpet av det siste året enten blitt krympet kraftig eller stengt dørene. Propaganda Games, som lagde «Tron: Evolution», ble stengt i januar. Også studioet ansvarlig for «Epic Mickey» har kympet kraftig.
Nå har to av toppene i Black Rock startet sitt eget spillstudio. Det er Gamesindustry.biz som melder om dette. Regissøren bak «Split/Second», Nick Baynes, og en av sjefsprodusentene for samme spill, Ian Monaghan, har nemlig etablert Roundcube Entertainment. Så langt har de ikke fortalt om hva deres første prosjekt blir.
En trailer fra fjorårets «Split/Second» (Xbox 360/PlayStation 3, PC, PSP, iOS):