Det New York-baserte spillstudioet Kaos gjorde seg tidligere i år ferdige med «Homefront», skytespillet som leker med et interessant tankeeksperiment: Greater Korean Republic invaderer USA i 2025, etter flere år med trusler og terror.
«Homefront» ble verken en kritiker- eller salgssuksess, men 2,6 millioner eksemplarer sendt til butikker (og minst 1 million solgte) er heller ingen gigantfiasko. Men spillet levde imidlertid neppe opp til forventningene - eller forsvarte det store markedsføringsbudsjettet.
Zach Wilson skrev på sin Twitter at Kaos blir nødt til å stenge dørene. Digital Extremes, som lagde PC-utgaven, skal også være truet av nedleggelse. I én av Twitter-postene sine skriver Wilson at de fleste utviklerne allerede har skaffet seg nye jobber, men det er utvilsomt en litt bitter tone å spore i noen av hans meldinger:
- Det skal bli interessant å se hvordan THQ-ledelsen vinkler dette.
- Jeg hører at spillstudioet fikk en eske med «Saints Row»-dekorerte dildoer med en lapp der det står; «Go f**k yourself», twitret Wilson.
THQ bekrefter denne «omstruktureringen» overfor Gamasutra, og sier samtidig at man flytter ressurser over til sine studioer i Vancouver, Montreal og Austin. Ansatte ved Kaos vil få mulighet til å søke på nye jobber ved disse avdelingene. Montreal-studioet vil få ansvaret med «Homefront», bekrefter THQ.
Danny Bilson, spillsjef for THQ, fortalte Eurogamer under E3-spillmessen i forrige uke, at man ikke gir opp Homefront-navnet. Han vedgår at han ikke er fornøyd med produktet som Kaos ga ut for tre måneder siden, men røper at det vil dukke opp «interessante» avsløringer.
- Alt vi lærte fra originalen, vil du se implementer i andre spill i fremtiden – inkludert at «Homefront»-serien ruller videre. Vi vil ha noen virkelig interessante annonseringer om fremtiden til dette merkenavnet snart, sier Bilson.
«Homefront» ble lansert til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i mars.